Katarzis

Tanulj angolt Doulingóval!

2015. január 25. - Katarzis blog

Soha nem lehetett még ilyen egyszerűen és szórakoztatóan megtanulni az angol nyelv alapjait. Sőt, sokkal többet, mint az alapokat! Épp egy éve, hogy a Duolingo nevű online ingyenes nyelvoktató alkalmazás magyar nyelven is elérhetővé vált.

   Egészen tavaly decemberig béta-verzióban volt, azaz nem volt tökéletes a rendszer, folyamatosan javították, alakították.

   Már úgy is nagyon sokan használták, de ha utánanézünk— például fórumokban— láthatjuk, hogy akkor még sokan nem voltak megelégedve a programmal, bár év végére még így is egymillió regisztrált felhasználója lett. Azóta nagyon sokat fejlődött, én pár hete kezdtem el használni, és eddig csupa jókat mondhatok róla, az említett hibáknak nyomát sem találom.

   Mi is ez pontosan? Kik, mikor, milyen elv és milyen érdekes finanszírozási modellt alkalmazva hozták létre, ezt elolvashatjátok a Wikipédiában.

   Én inkább a saját tapasztalataimról mesélnék vele kapcsolatban.

       Hogyan szeretünk mi nyelvet tanulni?

          Ingyenesen!

   Sokak szerint, semmi nincs ingyen a mai világban, én mégis hiszem, ha perfekt nem is lehet megtanulni szakember nélkül, de el lehet érni egy olyan szintet, amire már lehet építkezni, sőt meg lehet annyit tanulni autodidakta módon, hogy -ahogy felénk mondják- "eladni már nem tudnának".

          Online!

  Otthon, saját lakásunkban, kényelmes szabadidőruhában, egy tea mellett, míg fő az étel, mos a gép.

     Hát ilyen tanulásra ad lehetőséget a Duolingo, magyar nyelven egyelőre csak angolul, de más nyelveken már nagyon sokféle elérhető.

      Első lépések

    Beléphetsz facebook vagy google-profillal , de regisztrálhatsz email-címmel, jelszóval is. Ha a facebookot választod, láthatod, barátaid hogyan haladnak, akár versenyezhettek is.

 

Letöltheted iPhone-ra és Androidra is, így bárhol, bármikor angolozhatsz üres perceidben. (Az Apple cég tavaly az Év iPhone alkalmazása, a Google webáruháza pedig a Best of the Best Android-alkalmazás díjat ítélte oda neki.)

   El ne felejtsem mondani: az oldal nem tartalmaz reklámokat.

 

   A kezdő lépéseket egy aranyos bagoly segít megtenni. Egy percen belül már az első leckénél vagy, kezdheted a tanulást. Ha úgy érzed, az alapok már mennek neked, szintfelmérő tesztekkel több ismeretanyagot is átugorhatsz.
   Én úgy döntöttem becsületesen végigcsinálom, amit tudok sem árt megismételni, így az első leckéknél kicsit úgy éreztem, egy ovis-szintű tanfolyamba regisztráltam. De nem ment el a kedvem, szorgalmasan lefordítottam a "yes" és "sorry" szavakat is, ha a gép kérte tőlem. Egészen a birtokos esetig száguldoztam, ott kezdtem érezni, hogy lehet kicsit odafigyelni, ténylegesen tanulni, jegyzetelni, és akkor már voltak leckék, amiket nem ártott többször is megcsinálnom.

    Már a kötőszóknál járok, de inkább érzem az egészet játéknak, mint tanulásnak. Ez lenne a nyitólapom jelenleg, látható, hogy a ruházatnál hiányzik egy narancssárga frissesség-jelző sáv, ami azt jelenti, hogy a rendszer a tananyag haladásán kívül időnként ismétlésre is figyelmeztet. És nagyon jól teszi, már el is felejtettem, hogy van a szoknya és a kabát angolul.

   A feladatok elvégzésével lingotokat gyűjthetünk, amit a lingot-boltban "jópofa dolgokra" cserélhetünk, de erről nem tudok bővebben írni, még nem éltem ezzel a lehetőséggel.

   Amiről még nincs tapasztalatom, az a beszéd, kiejtés értékelése, mert a mikrofont legelső alakalommal kikapcsoltam, védve a rendszert a kiejtésem okozta nevetőgörcsből adódó üzemzavartól.


    Miért ajánlom bátran mindenkinek, aki szeretne angolt tanulni? Igaz, olyan sok összehasonlítási alapom nincs más nyelvleckékhez képest, összesen kettővel próbálkoztam, de mindkettőt feladtam pár lecke után.

   A Duolingo engem szórakoztat, nem unalmas, és rendkívüli sikerélményt nyújt, látván, hogy bonyolultabb mondatokat is lefordítok, kezdem elhinni, hogy én is meg tudom tanulni ezt a nyelvet. A 10 éves lányommal együtt tanuljuk, de külön, mindenki a maga regisztrációjával, és meglepő, de ő is elboldogul vele egyedül, csak időnként kell egy kis nyelvtani segítség, mert ilyen magyarázatokkal egyelőre nem bőkezű a rendszer.

  És akkor még néhány szó kedvcsinálónak.

  • egyszerű mondatokat tanít, nem csupán szavakat; fordíttat oda-vissza
  • hallás után is kéri a mondat leírását-angolul
  • több lehetőség közül kell kiválasztanod a megfelelő mondatot
  • azonnal megtudod, hogy helyes választ adtál-e; ha nem, már írja is ki, mit kellett volna válaszolnod, írnod
  • ha nem tudod a szó jelentését, puskázhatsz (minden pöttyözött szót megnézhetsz a feladat végzése közben is; emellett annyiszor ejti ki a szót, ahányszor szeretnéd)
  • ha hallás után kell leírnod egy mondatot, azt meghallgathatod normális ütemben és lassítva is
  • fórumban beszélheted meg a többi tanulóval egy-egy mondat jelentését, ezt minden feladatnál felkínálja

  Egy angol mondatot többféleképpen le lehet fordítani magyarra. A kezdetek kezdetén a Duolingo rengeteg jó választ nem fogadott el, mert a tanuló másképp fogalmazta meg ugyanazt a mondatot, például felcserélte a szórendet vagy csak ruhát írt női ruha helyett. Ez a probléma volt nálam több online nyelvtanfolyamnál is, elég bosszantó volt, ha a rendszer azért nem fogadta el a válaszaimat, mert véletlenül két szóközt nyomtam vagy felcseréltem két szót, ami a magyarban így is helyes, úgy is. Ezeket a hibákat a Duolingo próbálja kiküszöbölni. Például én írom:

"Én viselem a ruháját."

Ő írja:

"Egy másik helyes válasz: Az ő ruháját hordom."

De elfogadja az enyémet is!

  A Duolingo nem veszi hibának, ha a magyar fordításban kiteszed a névmást, azt sem ha elhagyod, amennyiben így is, úgy is helyes magyarul. Nem foglakozik azzal, ha elhagyod a pontot a mondat végéről. Elfogadja a macskát "macká"-nak is, bár nem hagyja szó nélkül, hogy van a válaszban egy elírásod. Amikor pedig magyarul írtam le a mondatot diktálás után, amit angolul kellett volna, nem hibaként értékelte, csak figyelmeztetett: "Hoppá, ez mintha nem angolul lenne. Kérünk próbálkozz újra!" (Nevettem magamban.)

  Minden egyes kérdésnél van lehetőséged hiba bejelentésére, ha úgy érzed, hogy a válaszodat el kellett volna fogadnia. Jelentheted, ha a rendszer által megadott válasz szerinted nem helyes vagy azt is, ha a hangfelvétel nem tűnik jónak. Mindez a rendszer tökéletesítését szolgálja.

  Az oldalon fórum is van, többféle témában, érdemes benézni.

  A Duolingoval nyelvvizsgát is tehetsz, mivel én még nagyon az elején járok, ennek nem igazán néztem utána pontosabban, de itt olvashattok róla:

http://www.hirado.hu/2014/07/23/most-ingyen-nyelvvizsgat-ad-a-duolingo/

Remélem, lesz akinek meghoztam a kedvét egy kis nyelvtanuláshoz!

Már kezdheted is:

DUOLINGÓ-NYITÓLAP

 

    Ha tetszett a bejegyzés, megköszönöm, ha megosztod a barátaiddal is.

    Ha követni szeretnél és még több érdekes és hasznos dologról olvasni, csatlakozz a Katarzis Facebook oldalához

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása