Katarzis

Gluténmentes kenyér Penny Free lisztkeverékből

2023. június 04. - Katarzis blog szerző

A Pennyben megtalálható kenyérliszt egyike a kereskedelmi forgalomban kapható gluténmentes lisztkeverékeknek. Mivel nagyon szeretném megtalálni azt a kenyeret, amit a lányom a legszívesebben elfogyaszt, azért minden elérhető és kenyérsütéshez ajánlott lisztet szeretnék letesztelni, ami megengedett a gluténmentes diétában.

pennys_kenyer.JPG

A penny-s lisztből készült kenyér frissen igazán puha és nagyon finom, nincs rajta az a kellemetlen szag, amit a legtöbb frissen kisült gluténmentes kenyéren a finom illatok mellett is sikerül kiszagolni a kifinomult érzékszervekkel ellátott egyéneknek. Sajnos másnapra sokat veszít az élvezhetőségéből, és csupán emiatt valószínű, hogy nem a leggyakrabban sütött kenyér lesz nálunk, viszont ajánlom mindenkinek, aki a szárazabb textúrájú kenyeret részesíti előnyben a foszlós, kalácsos jellegű kenyerekkel szemben. Ízében is van valami egyedi, számomra nosztalgikus élmény beleharapni, ugyanis a régi úgynevezett kolhoz-kenyerünkre emlékeztet, amit helyben sütöttek a falunk malmában őrölt búzalisztből. Még a színe is hasonló. Nem az volt a legfinomabb kenyér, amit ettem életemben (sőt, amikor már volt puhább, fehérebb, ezt nem is vettük), de első terhességem alatt például csak azt tudtam megenni, a finom puha fehér kenyeret az első hónapokban hányingerkeltően édesnek éreztem. És bár mindkettő búzából készült, ég és föld a különbség az akkori kolhoz búzakenyér és a mostani fehér búzakenyér között. Úgy vélem, sok minden hiányzott abból, amit a mostaniakba (finomítás, javítás, tartósítás céljából) a legtöbb pékségben beletesznek. Áldás vagy átok az emberiségnek ez az agyonfinomítás...hát nem tudom. De térjünk vissza inkább a mostani gluténmentes kenyerünkhöz!

A Penny saját márkás kenyérlisztje nem mindenmentes lisztkeverék. Tartalmaz szóját és nyomokban szezámmag és tojás is előfordulhat benne. A nem aláhúzott összetevők is okoznak egyeseknél panaszokat, a keményítő-alap miatt egyes rendellenességeknél pedig szintén ellenjavallt lehet az ilyen fajta lisztkeverékből sütött kenyér mindennapi fogyasztása. Rost-tartalma 1,4 g/100 g, ez kb. annyi, mint a fehér rizslisztnek. (Összehasonlításképp: A cirok pékáru lisztkeveréknek 7,1 g, a Schär Mix B kenyérlisztnek 4,1/100 g a rost-tartalma). Árban viszont akció nélkül is kedvezőbb, mint a többi gluténmentes lisztkeverék, amiből élvezhető kenyeret lehet sütni. 

penny_liszt.jpg

A liszt dobozán jól illusztrált recept olvasható, a leírástól csak picike dolgokban tértem el.

pennys_kenyer_recept.JPG

Például tettem bele útifű-maghéjat és magokat is. Az előbb említett ízvilág miatt éreztem úgy, hogy ennek a kenyérnek a karakteréhez illenek a magvak, de természetesen ezek teljesen kihagyhatóak belőle. Mindig kicsi kenyereket sütök, ezért én csak 350 g lisztet használtam. Sütőedényem mérete egy 23×13×7 cm-es hosszúkás forma.

 

 Hozzávalók:

 

  • 350 g Free gluténmentes kenyérliszt ( a Penny forgalmazza)
  • 370 g víz (legyen kissé langyos)
  • 7 g száraz élesztő (pl. 1 tasak Haas élesztő)
  • 1 púpos kávéskanál só
  • 1 púpos teáskanál útifűmaghéj
  • 1 evőkanál olaj
  • 2 evőkanál magkeverék (napraforgó, tökmag)

 

Elkészítés:

 

A lisztbe belekeverjük a sót, az útifűhéjat és a száraz élesztőt. Hozzáöntjük a vizet és a kézi mixer keverőjével homogén masszává dolgozzuk, amikor már összeállt az olajat is belekeverjük. A tészta egészen lágy, szinte nokedli-sűrűségű, ezért könnyebb simára és csomómentesre kidolgozni a keverőkarral, viszont ha pár perc keverés után úgy érezzük, hogy kezd így nehéz lenni a gépnek esetleg a massza foglyul akarja ejteni, cseréljük át a dagasztókarra. Legvégén a nyers tésztába egy kanállal a magokat is beleforgatjuk.

pennys_kenyer_dagasztas.JPG

A tészta lágysága miatt olyan formát válasszunk, amit nem baj ha kitölt a megsült kenyér. Olajozzuk be vagy tegyünk bele sütőpapírt és kanalazzuk bele a nyers kenyérmasszát közvetlenül az összekavarás után. (Én a sütőpapírt is beolajozom.) Takarjuk le konyharuhával és hagyjuk kelni. Nekem 35 percig kelt, 23 fok volt a konyhában. (Korábban tovább kelesztettem, akkor nagyon levegős lett és talán emiatt kellemetlenül kiszáradt.) Kelés közben nem jön fel túlságosan, inkább szétterjeszkedik, viszont amikor fél óra elteltével egy helyen megpiszkáltam a tésztát, látszott, hogy a sima kéreg alatt már igenis dolgozik az élesztő, jó lyukacsos volt a nyers tészta. 

Melegítsük fel a sütőt 200 fokra. Tegyünk egy kis edényben (pl. konzervdoboz) 1-2 dl vizet a sütőbe. Más kenyerekkel ellentétben itt nem biztos, hogy látható marad a bevágás a kenyér tetején, én bevágtam azért, de össze is sült. Viszont érdemes megkenni olajjal a tetejét, hogy szép színe legyen. Süssük a kenyeret kb. 50 percig (alsó-felső sütés). 45 perc elteltével én már kivettem a formából és a sütőpapírral együtt a rácsra tettem, viszont egy darab alufóliával letakartam a tetejét, mert az már így is túl barna volt. (Ezt mindenkinek ki kell tapasztalnia a saját sütőjével.) Süléskor már szépen feljött, ahogy a képen is látszik nem volt keletlen a tészta.

Felvágás előtt hagyjuk rácson kihűlni. Ha hamarabb megvágjuk, a pára kiszökik a kenyérből és még hamarabb fog morzsálódni. Nejlonba csomagolva 2-3 napig fogyasztható, de már másnap érdemes a szeleteket pár másodpercre lefedve mikróban felfrissíteni illetve le is lehet fagyasztani 1-1 evésre való adagot. A másnapi megpirítás nekem ennél a kenyérnél nem vált be, kicsit még mintha szárított is volna rajta.

A kenyérmaradékokat ne dobjuk ki, zsemlemorzsa helyett fasírtba elhasználhatjuk, félszárazon beáztatva nem elázik, hanem könnyen morzsálódik. Hiába lett Kárpátalján a 90-es években a mindennapi kenyerünk a pihe-puha fehér kenyér, zsömlét is tudtunk volna vásárolni, fasírtba akkor is mindig kolhoz-kenyeret szereztünk be. Hát ugyanilyen finom lesz a fasírt ezzel a gluténmentes kenyérrel is, néhány korábban sütött, magmentes kenyérszelettel már volt lehetőségem ezt is letesztelni.

pennys_kenyer.JPG

 

2022 szeptemberében a kisebbik lányomnál cöliákiát diagnosztizáltak. Minden korábbi receptem hagyományos, viszont onnantól kezdve célom, hogy kedvenc ételeink gluténmentes változatban is felkerüljenek a blogba.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása