Katarzis

Gluténmentes fehér kenyér Schär MIX B kenyérlisztből

2023. július 19. - Katarzis blog szerző

Schär temékek szinte az egész világon ismertek gluténmentes körökben és a Schär lisztekkel való sütés is általában minden készítőnek sikerélményt nyújt már az első próbálkozások alkalmával is.

schar_liszt_felvagva.JPG

A fehér kenyér lisztkeverékük egy glutén-, búza és laktózmentes termék, nyomokban szóját tartalmazhat. Rosttartalma 4,1 g. Nagyon könnyű vele dolgozni, édes és sós kelt tésztákhoz is az egyik legjobb választás.

schar_liszt.JPG

schar_kollazs.jpg

Bár én imádok kísérletezni, a fehér kenyerüket most teljesen a liszt tasakján lévő receptet követve készítettem el. Illetve csak a hozzávalókat és az adagolást tartottam be, a hatalmas meleg miatt a kelesztési és pihentetési időket jelentősen csökkentenem kellett. Még így is hatalmas lyukak keletkeztek a kenyérben, az eredeti leírást követve valószínűleg túlkelt volna a tészta és a végeredmény sem lett volna ilyen szép.

Hozzávalók: 

(az adagokat a 18×28-as és 7 cm magas ovális jénai sütőformámhoz módosítottam, minimális eltéréseket figyelmen kívül hagyva, pl. nem tettem a kiszámolt 8 g élesztőt, csak 1 tasaknyit, ami 7 g)

  • 40 dkg gluténmentes kenyérliszt Schär MIX B
  • 360 g kissé langyos víz (mióta rájöttem, hogy csal a mérőpoharam, azóta mérlegen mérem)
  • 7 g szárított élesztő (pl. Haas)
  • 6-7 g só
  • 4 evőkanál olaj

Elkészítés:

  • a liszthez keverjük hozzá a szárított élesztőt és a sót, keverjük össze a vízzel, amikor már összeállt az olajat is adjuk hozzá és a kézi mixer dagasztókarjával kb. 5 perc alatt dolgozzuk simává, egyneművé
  • a tálban hagyva nedves konyharuhával letakarva kelesszük, 30-45 percig (a meleg miatt most ez nálam 30 perc volt)
  • ezután tegyük át egy olajjal megkent sütőpapírra, kezünket is kissé beolajozva formázzuk meg, tegyük is bele a formába és ismét pihentessük 20-30 percig (a lisztek nem mindig viselkednek egyformán, tapasztalt sütőknél is előfordulhat, hogy korábban bevált recepttel sütött, sütőlapra tett kenyerek ellapulnak, nem jönnek fel szép magasra, szalonnásak lesznek; ha formába tesszük nagyobb az esély, hogy sikerülni fog)
  • a sütőt melegítsük elő 220 fokra, tegyünk az aljába kb. 2 dl vizet (pl. egy konzerves dobozban)
  • vízzel vagy olajjal kenjük le a tészta tetejét (én olajjal kentem), vágjuk be tetszés szerint és tegyük a felforrósodott sütőbe

schar_nyers.JPG

  • sütési ideje: 50 perc, de amíg nem tapasztaljuk ki a sütőnket folyamatos figyelmet igényel (nálam 20 perc elteltével ki kellett nyitni a sütőt, mert nagyon magasra tettem és elérte a sütőszálat a teteje, ezért lejjebb tettem, tehát magát a kenyeret is kivettem pár másodpercre a sütőből, de semmi baja nem esett emiatt; ekkor a hőmérsékletet is levettem 200 fokra illetve az utolsó 10-15 percre érdemes teljesen kivenni a formából és úgy sütni, én ezért teszek mindenféle edénybe sütőpapírt, mert azt megfogva könnyebb "pakolgatni" a forró kenyeret)
  • kivéve tegyük rácsra és csak teljes kihűlés után vágjuk fel (én vizes kézzel megsimogatom és a nedves konyharuhát-amit kelesztés alatt tettem rá-itt is rádobom) 

schar_liszt_kenyer.JPG

 

schar_liszt_felvagva.JPG

 

Tapasztalatunk ezzel a kenyérrel

A legszebb, legjobb állagú kenyeret eddig Schär MIX B lisztből sütöttük. Mindig jól sikerült, eddig elrontani nem tudtuk. Maga a nyers tészta is könnyen kezelhető, formázható, ez teljesen más massza, mint a korábban bedagasztott, nokedlisűrűségű kenyértészták. Ízben a Miklos Bread lisztből sütött kenyér jobban bejön nekünk (persze mert annak az alapja gluténmentes búzakeményítő), viszont a Schär lisztből sütött fehér kenyér is finom és isteni ízű a héja. Útifűmaghéj nélkül is fogyasztható még másnap is, de érdemes kísérletezni, hogy mit lehetne még belerakni, hogy tovább friss maradjon. Ha 1-2 nap alatt elfogy, akkor nem is szükséges eltérni a zacskón lévő recepttől.

 

Korábbi bejegyzéseinket, tapasztalatainkat gluténmentes kenyérlisztekről itt találod:

Penny-s kenyérlisztből sütött kenyér

Miklos Bread kenyérlisztből sütött kenyér

 Recept ugyanehhez a liszthez:

Gluténmentes kakaós és pizzás csiga egy tésztából

2022 szeptemberében a kisebbik lányomnál cöliákiát diagnosztizáltak. Minden korábbi receptem hagyományos, viszont onnantól kezdve célom, hogy kedvenc ételeink gluténmentes változatban is felkerüljenek a blogba.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása