Katarzis

A finom húsleves titkai

2016. február 02. - Katarzis blog

Szeretném most azt mondani (írni), hogy a megfelelő zöldségek és fűszerek hozzáadásával ugyanolyan húslevest varázsolhatunk a család elé, mint amilyet annak idején nagymamáink készítettek, de sajnos másképp gondolom.

A dolognak két egyszerű  oka van:

  1. az ízlelésünk olyannyira elkorcsosult az elmúlt évtizedekben a mindenhez hozzáadott mesterséges aromaanyagok miatt, hogy természetes ízükben már nem is szeretjük, sőt nem is ismerjük a különböző ételféleségeket
  2.  a mesterséges körülmények között, 1-2 hónap alatt tápon felnevelt állat húsa mérföldekben különbözik a régimódi környezetben, barátságos baromfiudvaron éldegélő szárnyasok húsától és a belőle készült étel (különösen a leves) soha nem lesz olyan ízű, mint amilyet ez utóbbiból főzünk.

 

Finom húsleves

 

Persze ez nem azt jelenti, hogy mi már nem is tudunk finom húslevest készíteni, még szép, hogy tudunk, vagyunk mi is olyan ügyesek, mint az idősebb korosztály, de hogy milyen lesz a végeredmény, abban sokkal nagyobb szerepe van a jól kiválasztott húsnak, mint a 15-féle fűszernek.

Mit tehetünk, hogy a mi levesünk is legyen olyan finom, mint az a bizonyos nagymamaféle vasárnapi húsleves?

1. A hús kiválasztása.

Lehetőleg a piacról szerezzük be, ne valamelyik szupermarket fagyasztójából. Ha nem akarjuk 5-6 órát főzni, akkor kerüljük az öreg állatot. Jó hozzá a sertés-, marha-, pulyka vagy a fiatal tyúk is. Finom húsleves csontos húsból lesz, ha szárnyasból készül, ahhoz igyekezzünk minél többféle részét hozzáadni. (Én most a felső és alsó combokat is hozzátettem az aprólékhoz, mert kiszedve a levesből jól lecsepegtetem és bundában kisütöm párolt rizshez.) Lehet bátran variálni, minél többféle hús kerül bele (például 1-2 sertés orja, hozzá néhány csirkefarhát), annál ízletesebb lesz a húslevesünk.

2. Ne zöldségeljük túl!

Ha kevés a hús, hiába akarjuk zöldségekkel pótolni, ez a leves ízének a rovására mehet. A sárgarépa különösen édessé tudja tenni, de sok karalábéval is elég jól el lehet rontani. Van, aki a petrezselyem ízét érezheti benne túlságosan tolakodónak, szerintem ez a legfinomabb dolog benne, de nálunk sem így gondolja mindenki, ezért én is csak egy egészen kicsi csokrot teszek bele.

És végül a legfontosabb:

3. Nagyon lassan főzzük!

Csak gyöngyözzön órákig, az sem baj, ha nem látszik, hogy forrásban van. Forr ő azért a zsírréteg alatt, mocorognak a lében a hús és zöldségdarabok.

 

Főzzünk akkor! :)

 

Hozzávalók:

 

  • 1,5 kg hús
  • 0,6 kg leveszöldség (3-4 répa, egy kisebb karalábé, 2-3 petrezselyemgyökér, kis darabka zellergumó)
  • 4 l víz
  • 2 teáskanál só
  • 1 teáskanál szemes bors
  • 4 gerezd fokhagyma
  • 1 fej hagyma, egy réteg barna héjat hagyjunk rajta
  • 1 zöldpaprika egészben, de a szárát vágjuk le teljesen
  • 1 csokor petrezselyemzöld, ehhez 1-2 zellerszálat is kötök

És ami még mehet, ha szeretnénk: 2-3 szem burgonya a főzés legvégén hozzáadva, egy darab kelkáposzta. Fűszerek: kevés reszelt szerecsendió, szegfűbors, gyömbér, sáfrány, chilipaprika. Én ezeket nem szoktam használni, anyu se rakott bele soha, de sokan esküsznek rá. Úgy gondolom, hogy a megfelelő húsból készült leves ezek nélkül is finom lesz.

 

Elkészítés:

 

A húst jól mossuk meg, ha kell többször is. Hideg vízbe tegyük fel főni, közepes lángra. Amíg felforr, tisztítsuk meg a zöldségeket. A hústól függ, hogy ezeket mennyire daraboljuk fel. Ha fiatal sertéshúsból vagy tyúkból főzzük, akkor vághatjuk vékonyabbra, hogy a zöldség is megfőjön időre, ha kakasból vagy öregebb állat húsából, akkor maradjanak nagyobb-vastagabb darabokban, de ilyenkor az is jó ötlet, ha csak később rakjuk bele, hagyjuk a húst fél-egy órát zöldség nélkül főni. Optimális esetben a felforrt levesbe belerakjuk a zöldségeket és a fűszereket, de előbb egy szűrőkanállal leszedjük róla a szürke habot. Ha olyan történne, hogy későn vesszük észre és a hab már elfőtt benne, nem kell megijedni, ez a megfőtt levesben pihentetéskor szépen leülepszik a fazék aljára. Lehetséges, hogy kicsit zavarosabb is lesz a leveslé, kicsit bosszantó, de nem olyan nagy baj, az sokkal rosszabb, ha már azt látjuk, hogy nem csak felfőtt, de zubog, mint egy teavíz.

A levest főzés közben ne kavargassuk, kóstolni persze lehet, ha szükséges sózni, borsozni. (Én még csészébe is merek ki, sokkal finomabb így a leveslé, mint amikor már tészta is van benne.) Ha sok vizet elfőne, pótoljuk 1-2 csésze hideg vízzel.

Ha minden puhára főtt benne, akkor elzárjuk, hagyjuk 10-15 percet állni. Ezután átszűrjük egy másik edénybe, de nem öntjük, hanem merőkanállal szépen átkanalazzuk, anélkül, hogy felkavarnánk. A zöldségeket, húst kiszedjük egy tálalótányérra. Külön sós vízben főzzük ki hozzá a levesbetétet, de a grízgaluskát például a leszűrt leveslébe is beleszaggathatjuk.

Levesbetét

Soha nem főzték nagyanyámék a házilag gyúrt levestésztákat külön vízben, mégis kristálytiszta levest tettek mindig az asztalra.  Én már mindenféle levestésztát boltban veszek meg és külön vízben főzök ki, utána adom a leszűrt levesléhez. A leves íze függ a levesbetéttől is, és mindegyik formával más, akkor is, ha ugyanabból a 8 tojásos tésztaalapból készül mindegyik. Más ízű a leves cérnametélttel, más csigatésztával, és egészen más eperkockával. Ez rejtély, de bizony így van!

Tálaláskor én még adok hozzá magamnak friss petrezselyemzöldet, de csípős paprikát, a főtt húshoz pedig a mustárt is kiteszem az asztalra.

Ha valamit kihagytam vagy te másképp gondolod, bátran szólj hozzá a bejegyzéshez. :)

 

A finom húsleves titkai

 

Jó étvágyat! ♥

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kádár Istvánné 2016.02.03. 12:59:16

a legjobb húsleves kuktában fő ! Színe , mint arany és tükör fényes !

Zobor Annamari 2016.02.03. 13:05:46

Én szoktam még készíteni tölteléket, amit egy zacskóban belelógatok a levesbe. Amikor már érezhetően szilárd a töltelék, kiszedem a zacskóból és hagyom tovább főni a levesben. Miután elkészült a leves, a felszeletelt tölteléket, a zöldségeket és húsokat tepsibe teszem, előmelegített sütőben kicsit "megpirítom". Isteni második fogás, nagyon laktató!

Pink Dust 2016.02.03. 13:12:20

Én is így szoktam főzni, igaz, más fűszerezéssel. Egyre jobban megy. :)

Ferenc Faragó 2016.02.03. 13:17:05

Igen a leves legyen leves! Kétévesnél fiatalabb tyúkból nem érdemes ha jót szeretnél. Lényeg a sokféle zöldség ízlés szerint..ez fontos!! Lassan főzni akár 3-4 órán át!

Ferenc Faragó 2016.02.03. 13:19:22

Igen a leves legyen leves! Kétévesnél fiatalabb tyúkból nem érdemes ha jót szeretnél. Lényeg a sokféle zöldség ízlés szerint..ez fontos!! Lassan főzni akár 3-4 órán át! Kell bele :kelkáposzta, karfiol,karalábé,répa,zöldség,zeller!mINDEZEK A MENNYISÉGNEK MEGFELELŐEN

Katarzis blog 2016.02.03. 13:31:46

Annamari, ez nagyon jó ötlet, és az egyik barátnőm anyukája is minden esetben főz bele. Ünnepekre szoktam készíteni ilyen rudas töltelékeket, de azt külön vízben főzöm meg. Milyen zacskót használsz? Én eddig nem mertem belefőzni a levesbe, mindig féltem, hogy kioldódik belőle valami káros anyag, de nagyon jó lenne így is kihasználni, hiszen a levesnek főnie kell vele vagy nélküle, és ez tényleg két légy lenne egy csapásra. :D

Zobor Annamari 2016.02.03. 13:35:50

Őszintén megmondom, egyszerű uzsonnatasakot használok. Bajunk még nem lett tőle. Persze főzheted külön vízben, de szilárdulás után mindenképp a levesben főzd tovább, mert úgy még finomabb az íze mindkettőnek :)

Lívia Botlik 2016.02.03. 13:39:47

Én egy fej paradicsomot is szoktam bele tenni. És mivel a sáfrány drága, meg ritka is, sáfrányos szeklicét. Esetleg egy kis őrölt gyömbért. :)

Gábor Veligdán 2016.02.03. 13:41:35

Az én tapasztalatom szerint a húsleves olyan mint a halászlé minél több fajta hús van benne annál finomabb,és a magyar húslevesben amit nagyanyáink csináltak nincs gyömbér,szerecsendió,chillipaprika, van viszont egy ősi magyar fűszer lestyán.

cvitamin 2016.02.03. 13:54:02

Én is így tapasztaltam nagyszüleimnél. Burgonyát és paradicsomot soha nem tettek bele. A burgonya zavarossá, a paradicsom savanyúvá teszi a húslevest. Családom szerint én főzöm a legjobb húslevest. Ahogy írod, sokféle húsból és lestyánt is teszek bele néha.

Nagy Emma 2016.02.03. 14:24:54

Szia fűszerezés némiképp tulzás; egy hagyományos húslevesnél, szegfűbors nem illik a tyúkhoz,csirkéhez, vadhoz igen. Krumplitól zavarossá válik a leves, akármilyen lassú tűzön főzöd.Ahány ház annyi szokás nedebár:)

Katarzis blog 2016.02.03. 14:50:28

Mi általában csak sót, borsot teszünk bele. Ebben most van kevés reszelt szerecsendió is. Se sáfrány, se gyömbér, látjátok mégis milyen szép sárga a leves, igaz, kukoricával etettem a tyúkot, amiből készült. :D Anyu krumplit, paradicsomot sem tett bele soha, így én is kihagyom ezeket. De azt hiszem, nem rontják el, és a fűszerekkel is lehet kísérletezgetni, aztán maradni azoknál, ami a családnak a legjobban ízlik. :)

Deák József 2016.02.03. 15:21:10

Nagyon sok okos dolgot írtatok, de jómagam a húsleveseket rangsorolom:1, a marhahúsleves farokkal és velőscsonttal, szegy és rostélyos is mehet bele 2. Tyúkhúsleves fentiek szerint. 3.Csontleves, marha és disznó csonttal fél napig főzve, 4.Szárnyasok-liba, pulyka, tás- és 5. a csirke , ez nekem csak a legvégső lehetőség.Külön tétel a disznóvágáskor készült orjaleves kondérban főzve a friss husosan hagyott karaj és tarja csonttal, na ennek ízéhez már Krúdy és Mikszáth tudományos munkássága kell érzékeltetni.

Gottfried Béla Connerth 2016.02.03. 17:23:26

A húslevesbe lehetőség szerint teszek 2-3 fej gombát is, nagyon szeretjük. Édesanyám szerette a főtt krumplit, mostanában már nem teszek bele. A betét tésztát, ami nálam mindig cérnametélt, nagyon szeretem, és tyúkhúsos, vagy marhahúsos kockával főzöm ki, nem simán sós vízben.

Kokusz 2016.02.03. 19:31:36

A sárgarépa 2 végét, amit kidobnánk, le szoktam reszelni. A levesből kimert zsíron megdinsztelem. Gyönyörű sárga zsírom lesz. Erre szoktam a kifőtt levestésztát tenni.

Erzsébet Lengyel 2016.02.03. 20:02:57

A legjobb levest igazi,tápmentes házi tyúkból lehet készíteni!Minél öregebb a jószág annál finomabb lesz a leves!Igaz tovább kell főzni,akár 4-5 órát,nagyon lassú tűzön,de megéri!Ha alaposan megmossuk a levágott tyúkot,nem lesz habja,amit le kell szedni! Én így készítem:a jól megmosott húst belerakom a fazékba,megszórom 2 evőkanál sóval,a húst felöntöm 4 liter hideg vízzel és lassú tűzön főzöm.Ha felfőtt teszek bele 10-12 szem egész borsot.Megtisztítom a zöldségeket,répát,fehérrépát,nem vágom ketté,csak eldarabolom,hogy ne főljön szét.Így a répa és zöldség önmagában is nagyon finom marad és nem teszi túl édessé a levest!Csak a zellert vágom ketté.Ha van a kertben friss lestyán teszek bele és egy fej hagymát rajtahagyva a belső barna héját.Kelkáposztát is teszek bele,de nem sokat.Ha már majdnem puha megkóstolom,ha kell még utána sózok.Ezekkel készre,puhára főzöm.Szerintem betétnek legfinomabb a házi tojásból kézzel gyúrt,késsel vágott,nem cérnavékonyságú metélt.Ajánlom mindenkinek,isteni finom!

Katarzis blog 2016.02.03. 20:13:59

Ez nagyon érdekes, erről még soha nem hallottam. De köszönjük szépen a tippet! :)

Katarzis blog 2016.02.03. 20:17:04

Sajnos nekem nincs kuktám, de jó tudni, hogy akár abban is készíthető. Köszönöm! :)

Katarzis blog 2016.02.03. 20:18:36

Alexandra, ügyes vagy, olvasom a receptjeidet, még szép, hogy tudsz húslevest is főzni! :D

Demok Rita 2016.02.03. 20:22:00

A sáfrányt ki lehet váltani kb. fél mokkáskanálnyi őrölt pirospaprikával. A hússal együtt kell belerakni a vízbe. Mire a hús puha, addigra teljesen szétfő. A levesben nyoma nem marad, csak a színét teszi élénk sárgává.

Éva Szivós 2016.02.03. 20:39:05

Én a tölteléket kelkáposzta levélbe szoktam belegöngyölni. L eforrázom a kelkáposzta levelet és beleteszem a tölteléket. átkötöm fehér cérnával és így főzöm a húslevesbe. Nagyon finom a leves is és a tölételék is és itt nincs semmi káros anyag.

Katarzis blog 2016.02.03. 20:39:17

A disznóvágás napján készülő orjalevesekhez sajnos csak gyerekkoromban volt szerencsém. Annak párja nincs, hiába főzök én másnap 5-6 darab hússal levest a családnak. Szerintem az volt a titka, hogy rengeteg hús és zöldség főtt benne a vacsorához a disznóvágó rokonságnak.

Katarzis blog 2016.02.03. 20:42:39

Kedves Erzsébet! Nagyon hasonlatosan készítjük. :) Köszönöm a részletes leírást, látszik, hogy te is szereted megadni a módját. :)

Katarzis blog 2016.02.03. 20:49:19

A pirospaprikás trükköt anyósom is megsúgta nekem, inkább csak bolti húsnál szoktam vele csalni, de ez is egy természetes anyag, bátran lehet beletenni. :)

Katarzis blog 2016.02.03. 20:53:01

Ez nagyon jó ötlet! Így tényleg kétféle étel készülhet egyszerre, egy energiával! Köszönöm, hogy megosztottad velünk! :)

Erzsébet Lengyel 2016.02.03. 21:04:32

A disznóvágáskori orjaleveshez hozzáfűzném,hogy nem a sok répa-zöldség teszi nagyon ízletessé! Kicsit visszataszító lehet,de a lényeg az,hogy a frissen levágott jószágnál még nem állt be a "hullamerevség",ezért lehet sokkal finomabb levest,pecsenyét,töltött káposztát főzni disznóvágáskor!Nálunk régóta hagyomány a disznóvágás,ezt a három ételt soha nem hagynám ki!Legutóbbi disznóvágás novemberben és decemberben volt,mindkét alkalommal elkészítettem a három fogást!

Halász Réka 2016.02.03. 21:40:17

Anyósomtól tanultam,hogy a tyúkhúslevesbe mindig legyen aprólék szív,estleg egy máj is mehet bele. A vörös hagyma héja pedig kihagyhatatlan,nagyon szép színt ad.

Noémi Wáhrné Gáspár 2016.02.03. 21:48:29

Én kurkumát szoktam bele tenni, sáfrány helyett jó (indiai sáfránynak is hívják),attól is szép lesz a színe. A tésztét viszont sosem vízben főzöm ki, hanem a leszűrt levesből veszek egy lábosba és abban, sokkal jobb az íze.

Noémi Wáhrné Gáspár 2016.02.03. 21:51:41

Igen, én is kuktában főzöm, és nagyon finom lesz mindig. Hideg vízben teszem föl, de egyben a zöldséget a hússal, mert itt nem fő szét.

Ibolya Váriné 2016.02.03. 23:27:41

Nagyon sokféle ízesítést írtatok le imádjuk mi is a húslevest.Én is hasonlóan főzőm,legjobb a tyúkból.Én is sok féle zöldséget teszek bele ,többek közt karfiolt és zöldborsót.Ezt kifejezetten kéri a család.A tiszta gyorsrizses zacskókat is felhasználom a zöldség zöldhöz abban teszem bele a levesbe és az biztos nem káros anyag.Lyukacsos is és csak le kell csepegtetni .Megjegyzem,hogy a fácán hús is nagyon jót tesz a tyúklevesnek.Karácsonykor is úgy főztem.Nagyon finom volt.

cvitamin 2016.02.04. 08:12:01

A rizses zacskó nagyon jó ötlet:-) Vasárnap kipróbálom.

Pink Dust 2016.02.04. 12:05:07

Köszönöm! :):)

Jándi István 2016.02.04. 14:59:48

Férfi létemre, -mondják-, jobban főzök, mint az összes szomszéd asszony. Talán nem véletlen, mert már totyogós koromban is állandóan édesanyám körül sertepertéltem, koromnak megfelelően adott feladatot a főzéshez, sőt az alapanyagok kiválasztásához is figyelhettem. Soha nem főztem könyvből, adagokat nem mértük, csak úgy per sacc. Ez a leves így jó, pár soha nem veszek tésztát, magam gyúrom, minimum 10 db tojással(saját tyúkoktól). Lében főzőm ki és soha nem ragad össze! A mai asszonyok nem gyúrnak, pedig több az idejük, mint Anyáinknak! Azt mondja valaki "a legjobb húsleves kuktában fő " ! honnan veszi? olyan, mint a zavaros moslék! Húslevest fazékban, fedő nélkül, lassú tűzön kell főzni! Tescós csirkéből is lehet elfogadható minéségre főzni, de akkor kb. forrás után 5-6 percig forrásban tartani, majd a levet kiönteni, leöblíteni és kezdeni újra az egészet! Így a kellemetlen, büdös fehérje ízeket nem fokozzuk. Érdemes kipróbálni, egy misét megér!

Jándi István 2016.02.04. 15:06:39

és jó a gomba is. Próbáld ki a fürjet, csodálatos! Mértéke, hogy egy felnőtt, egy fürj. Trükk még, hogy a szűrés végén megmaradó lében főzz fürj tojást, személyenként legalább 5 db, és a tányérba rakott tojásokat, - még melegen-, merítsd rá, mint a zöldséget.

Ilona Kovácsné 2016.02.04. 17:08:51

Üdvözlök mindenkit! Én is tyúk és disznó csontból készítem esetleg kevés kacsa aprólékból! Nagyon ízletes!Csak a kelkáposztát és a karalábét hagyom ki,nem szereti a családom a húslevesben ezeket a zöldségeket! A főt húshoz meggyszósz,paradicsomszósz vagy amiből nem tudok eleget készíteni olyan gyorsan el fogy az a fokhagyma szósz!És ha mégis marad főt hús akkor milánóit készítek a maradékból!Legalább 4 órát főzöm nagyon kis lángon,és a cérna metélt elengedhetetlen hozzá na meg a benne főt cseresznye paprika!

Katalin Bera 2016.02.04. 17:43:34

Bizony az alapanyag nagyon fontos. "Kapirgálós" tyúk, esetleg gyöngyös a kedvencünk, de elfogatható levest lehet főzni 3-4 csirkemell csontjából is. Fokhagymát én nem teszek bele,gyömbért sem, de egy paradicsomot igen. Nyáron frisset, télen a mélyhűtőből. Régi magyar fűszer a lestyán. Sajnos napjainkban "elfelejtődött". Érdemes kipróbálni. Kevesebb kell belőle mint a petrezselyemből, elég csak egy szál, mert intenzív aromája van. Sajnos csak frissen, szárítva szinte teljesen elveszíti az illatát, ízét. Ezt a fűszert is csavaros üvegben mélyhűtöm, mint a kaprot.

Katarzis blog 2016.02.04. 19:37:51

Nagyszerű ötleteket adtok nekem és a többi olvasónak, köszönöm, ezekből már lehet kísérletezgetni. :D

Varga Katalin 2018.03.11. 13:53:54

Ez igen érdekes vélemény, hogy a mai "asszonyok" jobban ráérnek a napi 8 óra munka és másfél óra munkahelyre oda-vissza utazás mellett otthon gyúrni levestésztát?

Szabó Zsuzsanna 2018.07.29. 09:57:49

Fokhagymát soha nem teszek a húslevesbe

Ferenc Hanzi 2019.01.09. 19:44:26

Az elfőtt levet soha nem pótoljuk hideg vízzel, hanem forrásban levő vízzel, hogy ne hűljön vissza a lé.

Katarzis blog 2019.01.12. 16:09:01

Igaz, igaz, hát mikor milyet sikerül engedni a csapból :D

Éva Tóth 2019.02.11. 08:02:05

Kedves Jándi úr! Mintha egy picikét öntelt lenne, nem? Nagyon jó az, ha valakinek saját tyúkjai vannak, de hát egy város közepén az emeleten ez elég macerás lenne. A mai nők -már akinek van munkája, ledolgoznak min. 8 órát, plusz az utazás. Szóval tényleg az gyúrjon közülük tésztát, akinek két anyukája van. Apropó anyuka: Az én anyósom ha élne, idén töltené a 110-et ÉS kuktában főzte a levest! Aranysárgára, tisztára, finomra. A kocsonya is abban készült nála. Akkor már megvolt a kisebbik kuktám, elszégyelltem magam, hogy egy idős asszony nem fél tőle....

Éva Tóth 2019.02.11. 08:08:16

Én is a leszűrt levesből veszek ki és abban főzöm a tésztát vagy daranokedlit. Itt senki ne ismeri a sáfrányos szeklicét? Pedig időnként lehet kapni---sáfrány helyett. Ha nincs, akkor jön nagymamám trükkje: Pici vajon vagy olajban a vékony karikára vágott sárgarépát (természetesen nyerset!) picit piritjuk és mindjárt látszik is, hogy a zsiradék megsárgul Na ezt átöntjük a levesbe,

Éva Tóth 2019.02.11. 08:10:22

Réka, az nem tudom, hogy a hagyma héja ad-e színt, én azért teszem bele, mert a héj segít szép tisztán tartani a levest.
süti beállítások módosítása