Katarzis

Gluténmentes kenyér kétféle lisztkeverékből

2023. szeptember 13. - Katarzis blog szerző

Finom és másnap is puha, nem morzsálódó gluténmentes kenyér, amihez It's us Mimen cirok pékáru lisztkeveréket és Schär Mix Bread kenyérlisztet használtam.

cirok-schar_kenyer.JPG

Ahogyan az előző bejegyzésben írtam is, It's us mimen pékáru lisztkeverékből kovász nevelésbe kezdtem. Kovászt úgy nevelünk, hogy mindennap elveszünk belőle és adunk hozzá ugyanannyi friss vizet és lisztet. A gluténmentes lisztek ára 8-10-szerese a hagyományos búzalisztnek, ezért ha csak egyetlen lehetőség van rá, ezeket a kivett tésztákat felhasználom, ha aznap vagy másnap sütök valamit, ahhoz hozzákeverem. Az első napokban ez még szinte csak víz és liszt, a fermentációs folyamatokhoz idő kell. Én az első napok maradékát palacsintába kevertem illetve a nokedli tésztájához adtam hozzá. Egyáltalán nem volt érezhető egyikben sem "kovász-íz", a nokedli volt szokatlanul sötétebb (nem hófehér) a cirokliszt miatt.

1 hetes volt a kovászom, amikor összegyűjtöttem 2 napi kivett maradékot és másik liszthez hozzáadva kenyér sült belőle. Erre a kovászra itt csak úgy tekintettem mint "kis liszt, kis víz", ezért ugyanúgy adtam hozzá élesztőt is. Viszont régóta készültem amúgy is ezt a kétféle lisztet összeházasítani, mert önállóan már mindkettőből sütöttem kenyeret, és úgy sejtettem, hogy jó hatással lehetnek egymásra. Nagyszerűre sikerült a kenyér, próbáljátok bátran, nem okvetlenül szükséges, hogy a ciroklisztes rész éretlen kovász legyen.

 

Hozzávalók:

 

  • 200 g éretlen kovászmaradék Mimen cirokliszt-keverékből (vagy 100 g Mimen cirokliszt-keverék+100 g víz)
  • 250 g Schär B kenyérliszt-keverék
  • 4 g száraz élesztő
  • 1 csapott evőkanál útifűmaghéj
  • 1 csapott kávéskanál cukor
  • 1 púpos kávéskanál só
  • 270 g langyos víz
  • 1 evőkanál olaj

 

Elkészítés:

 

  • a lisztbe belekeverjük a sót, cukrot, száraz élesztőt, útifűmaghéjat, aztán a vizet és a kovászt is hozzáadva a kézi mixer dagasztókarjával 3-4 perc alatt simára kidolgozzuk, közben az evőkanál olajat is hozzáadjuk
  • a tálban hagyva letakarva 30 percig pihentetjük
  • egy darab sütőpapírt megkenünk olajjal, ráborítjuk a tésztát és a papírnak alányúlva a megfelelő alakúra formázzuk és a papírral együtt bele is helyezzük a formába, itt ismét 30 percig kelni hagyjuk
  • a sütő aljába kis edénybe kb. 2 dl vizet teszünk, a sütőt előmelegítjük 220 fokra
  • a tészta tetejét kenjük meg olajjal és érdemes kissé bevágni
  • a kenyér sütési ideje kb. 50 perc, 20 perc sütés után a hőfokot én leveszem 200 fokra, az utolsó 10 percre pedig a kenyeret a formából kivéve papírral együtt teszem a sütőrácsra
  • amikor kész, vegyük le a papírról, tegyük ki rácsra, simogassuk át vizes kézzel, ha ezután letakarjuk puha lesz a héja, ha ropogósabban szeretjük, akkor hagyjuk szabadon

cirok-schar_kenyer.JPG

 És hogy miért olyan nagyszerű ez a kenyér?

A cirok íze nagyon hasonlít a búzalisztéhez, ennél a kenyérnél konkrétan elveszi a Schär B tolakodó (ahogyan mi hívjuk "gluténmentes" ) ízét, viszont engedi, hogy a kenyér színben és kinézetben is ugyanolyan gyönyörű maradjon.  A képen látható ciroklisztből önmagában is nagyon finom kenyér süthető, én is megpróbáltam, egyetlen dolog zavart benne, hogy kicsit nedves lett a belseje, bárhogyan próbáltam ezt nem sikerült kiküszöbölnöm. Viszont épp ennek a nedvességnek köszönhetően a ciroklisztből készült kenyér napok elteltével sem volt száraz és nem morzsálódott. Schär B-vel keverve pedig elmúlt a túlzott nedvesség, de megmaradt a frissentartó tulajdonsága és ez a kenyér pont emiatt a 3. napon is élvezhető, nem száraz, nem hullik darabjaira a belőle levágott szelet.

És nem utolsósorban nem árt, ha keressük az egészséges és lassú felszívódású alapanyagokat...

"cirok igen gazdag élelmi rostokban, fehérjében és vasban, valamint antioxidánsokban, melyek közül kiemelkedő E-vitamintartalma. Keményítő- és fehérjetartalmát a szervezet lassabban dolgozza fel, így vércukorszintünket is kevésbé terheli meg. Fogyasztása cukorbetegek számára is ajánlott." Forrás: Házipatika"

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása