Katarzis

Gluténmentes sajtos rúd cirokliszttel vagy maradék kovásszal

2023. október 30. - Katarzis blog szerző

Ropogós sajtos rúd gluténmentesen, melyhez kovászmaradék is felhasználható. Élesztő és tojásmentes recept. Összeállítás után egy gyors hajtogatással levelessé, ropogóssá tesszük, de azonnal süthető, nem kell előtte pihentetni.

sajtos_rud4.JPG

Ahogyan már korábban is írtam, szeptember közepe óta kovászt nevelgetek, de nem akarok hazudni nektek, még semmilyen kelt tésztát nem sütöttem belőle. Néhányszor elkapott a hév, hogy "na most!",  de kovásszal sütésnél ez nem így működik, az előtésztát ugyanis egy fél nappal előtte be kell keverni. Tehát ha azt akarom, hogy holnap délre legyen finom frissen sült kovászos kiflim, akkor nem elég, hogy a tésztát már reggel bedagasztom, előző este a kovászból egy élőtésztát is kell készítenem. Reménytelennek tűnik, hogy valaha is össze tudom logisztikázni. 

A kovászmaradékokat viszont az utolsó cseppig mindig felhasználtam, leggyakrabban palacsinta sült belőle (10 dkg kovászt adtam az 5 dkg gluténmentes liszthez és többi hozzávalóhoz, ebből 6 db palacsinta sült) illetve sós rúddal kísérleteztem még, hogy megtaláljam a tökéletes receptjét.

A legtöbb liszt, amit eddig ehhez próbáltam, sajnos adta az élményt, amit mi "gluténmentes íznek" nevezünk, ezért reméltem, hogy a cirokliszt billent kicsit a hagyományos búzalisztes íz felé, és valahol igazam is lett. Már 10 dkg kovásszal is jobb lett a sós rúd, 15 dkg kovásszal pedig még jobb. Ez tulajdonképpen 7,5 dkg lisztet jelent (a másik fele ugye víz), így mondhatni a liszt negyede cirokliszt-keverék ebben a tésztában. Ezért ha nincs kovászotok, ennyi lisztet és vizet tegyetek a recept többi hozzávalójához.

Hozzávalók:

 

  • 15 dkg kovász-maradék Mimen cirok lisztkeverékből
  • 20 dkg Schär Mix B gluténmentes kenyérliszt
  • 1 enyhén púpos kávéskanál só
  • 10 dkg tejföl
  • 18 dkg margarin
  • a tetejére egy evőkanál tejföl és 10 dkg reszelt sajt

 

Elkészítés

  • a kovászt lazítsuk fel a tejföllel, én ezt úgy szoktam, hogy kézi mixerrel összedolgozom őket
  • a lisztet tegyük tálba, adjuk hozzá a sót
  • a hideg margarint a kisebb lyukú reszelőn reszeljük bele a lisztbe úgy, hogy közben lisztezzük is a darabkákat, tehát ne egy helyre az összeset, hanem folyamatosan belekevergetve a reszelékeket a lisztbe (ha nem akarunk reszelőt mosogatni, akkor egyszerűen morzsoljuk bele a lisztbe a margarint)
  • a margarinos lisztet gyúrjuk össze a tejfölös kovásszal, egy viszonylag kemény, de ragadós tésztatömböt kapunk 
  • lisztezett táblán nyújtsuk ki kb. A4-es lap nagyságú téglalap-formára, szórjuk meg vékonyan liszttel (nyújtás közben is lisztezhetjük persze, amennyire muszáj), aztán egyik oldalt hajtsuk be a feléig, másik oldalt hajtsuk teljesen rá, aztán felülről is hajtsuk kétfelé
  • anélkül hogy pihentetnénk, ismét nyújtsuk ki és ismételjük meg ugyanígy a nyújtást és hajtogatást még kétszer
  • mivel én egy kisebb vágódeszkán szoktam az ilyesmit készíteni és pont ennyi fér a tepsimbe is, a 3. hajtogatás után kétfelé vágom a tésztát, kétszerre nyújtom ki, vágom fel, így amíg az 1. adag sül, elkészítem a másikat is

sajtos_rud1.JPG

  • a tésztát tehát nyújtsuk ki félujjnyi vastagságúra (így néz ki a tészta fele kinyújtva a 32×24 cm-es vágódeszkámon; nem kell túl vékonyra nyújtani)

sajtos_rud2.JPG

  • az én derelyemetszőm a sajttal megrakott tésztában elakad, ezért én előbb felvágom kb. 1 cm széles csíkokra (még ehhez is rizslisztbe mártogatom a derelyemetszőt), a csíkokat viszont nem szedem szét, sőt ahol eltávolodtak egymástól a darabok, ott össze is tologatom, ezután kenem le őket tejföllel és szórom meg reszelt sajttal
  • egyenként rakjuk ezután a tepsibe, a leesett sajtreszeléket szórjuk vissza rá

sajtos_rud5.JPG

  • előmelegített sütőben 185 fokon kb. 22 perc a sütési ideje, ha 1-2 perccel tovább sül, keményebb, ropogósabb lesz
  • sütőből kivéve szedjük át rácsra, alá tegyünk papírszalvétát 

sajtos_rud4.JPG

 Sütőből kivéve és kihűlve is ízletes sós ropogtatnivaló. Szívem szerint én azért köménymagot is tennék rá, ahol nincs tiltakozás, érdemes azzal is megkóstolni.

2022 szeptemberében a kisebbik lányomnál cöliákiát diagnosztizáltak. Minden korábbi receptem hagyományos, viszont onnantól kezdve célom, hogy kedvenc ételeink gluténmentes változatban is felkerüljenek a blogba. 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása