Katarzis

Házi trappista sajt

2017. január 29. - Katarzis blog

Már nem emlékszem, hol ettem először ilyen sajtot, de arra igen, hogy szinte minden barátnőm ismerte a receptet és egy időben nagyon felkapott volt. Szerettük, mindig elfogyott és nem igazán foglalkoztunk azzal, hogy ez nem is igazi sajt, mert nem tejoltóval készült vagy hogy nem érlelődik hetekig és a lyukakat is csak a szódabikarbónának köszönheti nem pedig erre szakosodott baktériumoknak. (Az, hogy ez mégiscsak igazi sajt, csak most derült ki számomra, mert utánanéztem a wikipédiában,  kapaszkodjatok meg, még a túró is sajt, tejsavas alvadású friss sajt.)  

 Sajnos már évek óta nincs fölösleges tejünk, amit erre áldozhatnék, ezért venni szerintem értelmetlen, most viszont találtam 5 pici zacskó túrót a fagyasztóban. (Egy gazdától veszem frissen és a maréknyi fölöslegeket mindig berakosgatom, hogy jó lesz majd egy-két palacsintába, a család zöme úgyis csak csokisan vagy nutellásan eszi.) Azt sem tudtam, melyiket mikor tettem be, és egyszerre akartam bűntudat nélkül megszabadulni az összestől, de előtte valami hőkezelésnek alávetve, ugye rajtatok is eluralkodik néha a kíméletlen fagyasztó-tisztogathatnék?

Ezért készült most ez a sajt, így legalább nektek is meg tudom mutatni. 

 

Hozzávalók:

 

  • 0,5 liter tej (házi tej)
  • 1 liter túró 
  • 1 tojássárgája
  • 2 evőkanál tejföl, ez bolti volt, 20 %-os, (az én receptem tejfölt ír, de a neten mindenhol vajat adnak hozzá, szerintem egyformán jó bármelyik)
  • kávéskanál só
  • fél kávéskanál szódabikarbóna
  • fűszerek, amilyen ízűre akarjuk, pl. köménymag, snidling, zöldkapor, fokhagyma, de natúr is maradhat

 

Elkészítés:

 

  • a tejet felforraljuk
  • belekeverjük a villával jól összetört túrót (ha darabosan hagyjuk, nem lesz a sajt egyszínű) és főzzük kb. 10 percig (akkor lesz jó, amikor a tej fehérsége sárgára, savósra vált)
  • leszűrjük, arra a részre lesz szükségünk, ami a szűrőben fennmarad, ezt 1-2 perc alatt nyomkodás nélkül lecsepegtetjük
  • hozzáadjuk a tojássárgáját, a tejfölt, sót, szódabikarbónát, ízesítőket és gőz felett addig keverjük, amíg az egész homogén massza nem lesz, pont olyan, mint az olvasztott sajt, keveréskor nyúljon, mint a nyers rétestészta (nekem van egy olyan lábasom, amiben semmi nem ég le, én ebben főztem, gyenge nyílt lángon, akinek van ilyen, annak nem kell gőzölgetni)
  • ekkor gyorsan! formába öntjük és hagyjuk kihűlni szobahőmérsékleten
  • pár órán belül megkeményedik és gyönyörűen szeletelhető, másnap pedig már reszelhető

 

Én másfél adagot készítettem, másfél liter túróm volt, ami 75 dkg-nyi és ezt főztem meg 7,5 dl tejben. Fél kg sajt lett belőle. Nagyon hamar elkészült, a lányom csodálkozott is, hogy 25 perccel azután, hogy bejelentettem, "és most sajtot fogok készíteni!" az már ott volt a formában. "De anyu, ezt nem órákig kellett volna köpülni!"-méltatlankodott. Azt sem tudtam, sírjak vagy nevessek, hiába, az én lányom, teljesen képben van a konyhatechnikai eljárásokat illetően. :D

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pál Katalin 2017.01.31. 09:39:00

Könyörögve kérlek, hogy egy kicsit tiszteld meg a magyar nyelvet:-( Emlékszem! Így, m-mel!!!(és eszem, iszom, stb.)

Katarzis blog 2017.01.31. 11:33:19

Azt hiszem, kicsit erős megfogalmazás emiatt tiszteletlennek minősíteni, de köszönöm az észrevételt. :) Tudom, hogy az "emlékszem" a helyes, javítottam. :)
süti beállítások módosítása