Katarzis

Sokat érő másodállásom

2015. április 20. - Katarzis blog

Nagyon érdekes cikket olvastam ma reggel itt, a Nők Lapja Cafén, s most dagadni kellene a keblemnek, hogy mennyire értékes munkát végzek a családom számára, én igazából erre még soha nem gondoltam, de az mindig is bosszantott, ha valaki semmibe nézte a nőknek ezt a mindennapi kötelező elfoglaltságát. 

Mert igaz, hogy élhetünk koszban is, ehetünk a mekiben naponta háromszor, de a nők nagy része akkor érzi teljesnek az életét, ha rendszeresen vagy legalább időnként háziasszonyi szerepét is gyakorolhatja.  Ami nem is annyira semmiség. A  házimunkáról ugyanis azt állítja egy férj ( nem nálunk, Amerikában), hogy évente 74 ezer dollárjába kerülne megfizetnie, ha nem a felesége csinálná.

  Megpróbálok a cikkíró gondolatmenetén elindulni, hadd lássam már reálisan a magam értékét ebben a sokak szerint szóra sem érdemes munkában.

Mosás

Mennyit ér a házimunkánk?

Naponta kb. fél órát vesz el az életemből. 15 perc a ruhák szétválogatása, s ez nem csak annyi, hogy kiborítom a szennyestartót, s kiveszem a színben megfelelő darabokat, hanem végigmegyek a szobákon, itt egy zokni, máskor ott egy konyharuha, előszobában sapka, amit a gazdája soha, mindig csak én látok koszosnak, s ez a felderítő körút azt eredményezi, hogy a 4 kg ruha szinte mindig összejön. Egy-két gombnyomás, a gép már teszi dolgát, másfél óráig felé sem kell néznem. Amikor végez, ismét maximum 10 perc, amíg kiteregetek, már ha nem fúj a szél, szombaton ugyanis úgy tűnt, a szél erősebb nálam, 20 percig birkóztunk, csipesz ide vagy oda, mire végigértem, kezdhettem elölről igazgatni a ruhadarabokat, hogy ne egyetlen csomóban lógjanak a kötélen. De ez teljesen egyedi, ritka eset.

Ruhabeszedés: 5 perc, így jön ki az egy mosásra fordított 30 perc, s vannak kimaradó napok, de vannak duplázósak is, így el tudom mondani, hogy egy átlagos héten 5-6-szor mosok. 1000 forintos órabérrel számolva alig keresnék ezzel többet havi 15 ezer forintnál.

Vasalás

Most tényleg muszáj mindent kivasalni? Zoknit, fehérneműt, farmert is?

Most lehet lejáratom magam, de elárulom, hogy én csak azt vasalom ki, ami gyűrött. Igaz, az udvaron, több méter hosszan száradnak be a ruháim, a szárítógépem a friss levegő, a szél, a nap, így könnyen beszélek. De ettől függetlenül össze kell hajtogatnom a ruhákat, összepárosítani a zoknikat, vállfára rakni, ami arra való, amit szükségesnek látok,  kivasalni, amiről leesett egy gomb, felvarrni. Régebben a lyukas zoknit is bevarrtam, ma is megtenném, nem lettem sem lustább, sem jómódúbb, csak már rájöttem, nincs értelme, mert úgyis kilyukad újra. Mert sz.r az anyaga, pedig nem is a legolcsóbbat veszem.

A ruhákkal kapcsolatos elfoglaltságokra tehát rámegy nekem hetente minimum egy óra, de számolok inkább másféllel, így havonta 6 ezer forintot keresnék a ruhák pakolászásával.

 

Takarítás

Mennyit ér a házimunkánk?

Ez már keményebb dió. El kell hogy mondjam, hogy gyerekek nélkül a lakás takarítása negyed erőfeszítést és időt igényelne. De én vállaltam a gyerekeket, s emiatt még soha nem jutott eszembe bosszankodni. Legfeljebb  nincs patyolattisztaság és múzeumi rend mindig, de igyekszek, hogy legalább ott ne legyen káosz, ahol a papok táncolnak.

Naponta egy órám reggelente biztosan rámegy, hogy minden a helyére kerüljön, anyukám úgy mondta erre: összeszedni a házat. Ágyazás, rendrakás, mosogatás reggeli után, felmosni az előszobát, fürdőt, konyhát, lépcsőt leseperni-ilyenekből áll össze. 3-4 naponta a virágokat is meglocsolom és hetente kétszer port is törlök (ha van kedvem; ha nincs, akkor csak egyszer). Hetente egyszer kötelezően porszívózok, de szükség esetén is előkapom, főleg amikor már nem győzöm szedegetni a földről a pár milliméteres dolgokat.

Nagytakarítás van minden hónapban, évente 3-4 -szer ablakpucolással, függöny-mosással egybekötve.

Mennyi ez így akkor? 30 ezer havonta a napi rutinra.  4×2 óra, azaz 2 ezer forint, összesen havi 8 ezer forint a heti alaposabb takarításra, és akkor számolok havi egy napot (8 órát) egy mindent átfogó nagytakarításra, (merthogy évi 12 teljes napot mindenképp igénybe venne, hogy legalább az ünnepek előtt és nyáron egyszer végignyaljuk a lakás legkisebb porcikáját is), összesen az egész havi takarításért  48 ezer forintot kellene kapnom.

Mosogatás

Legfeljebb napi fél óra, de csak mert jövet-menet is elmosok ezt-azt.   Havonta számolok erre 15 ezer forintot.

Főzés

Ez annyira változó, van, hogy fél óra, van, hogy kettő, azt hiszem, másfél óra okvetlenül kell,  főleg hétvégenként vagy amikor mindenki otthon van. 45 ezer forint havonta, de szerintem ezt nagyon leáraztam, úgy érzem, ettől többet ér a főzőcskézésem, sütögetéseim.

 

Kisgyerekem már nincs, erre most nem számolok semmit, de gyakran a Nagyra hagyom a Kicsit, s ha elkezdene számolgatni ő is, bizony nem örülnék neki.

Végeredmény: 129 ezer forint havonta az otthon végzett háztartási munkáimra.

 Napi 3,5 óra elfoglaltság, ha nincs nagytakarítás, viszont nem csupán egy túrós metélt készül. És akkor még hol van a kerti munka, a csekkek befizetése, az autó rendbetétele, bevásárlás és írhatnám a gyereknevelést, de nekem az valahogy nem házimunkának számítódik.

Igen, kedves férfiak! Átlagos tarifával számoltam, igyekeztem gyorsan végezni a feladatokkal, nem számoltam bele az időt, amíg mosott a gép, főtt az ételt, mert addig elmostam az edényt, virágot locsoltam és takarítottam, mert annak sajnos egyetlen mozzanatát sem lehet semmilyen gépre rábízni, habár régebben láttam a tévében egy masinát, ami úgy nézett ki, mint egy ufó, s szépen összeszedte a padlóról a szemetet, amíg a hölgy kiolvasta a magazint. Nekem még nincs ilyenem, s szerintem sokunknak nincs, de mindenképp hízelgő, hogy vannak feltalálók, akik tesznek érte, hogy a nők egyre kevesebb időt töltsenek házimunkákkal. Addig pedig kérlek becsüljétek meg ezt a munkát is, nem mindig könnyű, néha már nagyon elegünk van, nincs benne semmi újdonság, gyakran csak a végeredmény az, amiért mégis megcsináljuk, mert szeretünk tiszta, jó illatú lakásban élni, tiszta ruhában járni s járatni családunk minden tagját, s szeretünk finom dolgokat készíteni, nem csak magunkért, értetek, s gyerekeinkért is. 

 

Mennyit ér a házimunkánk?  

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása