Katarzis

Tavaszi nagytakarítás a nappaliban

2015. március 10. - Katarzis blog

 

Lehet, hogy most pfujjogtok, de igenis vannak  lányok, akik nem igazán tudják, mit jelent az a gyakorlatban, hogy “takarítani”. Nem, nem azért mert buták, ügyetlenek vagy neveletlenek, csupán úgy alakult a gyerekkoruk, hogy nem volt lehetőségük gyakorlatot szerezni benne, és bizony senki nem születik úgy, hogy 20 éves korára ösztönösen kifejlődjön benne a tűzrőlpattant menyecske.  Én emlékszek arra a régi karikatúrára, amikor az újdonsült asszonyka értetlenül mered a férjétől célzás gyanánt kapott seprűre, aztán ott a buborék, hogy “És használati utasítást nem adtak hozzá?”

   Úgy gondoltam tehát, hogy ebben a legelső háztartással foglakozó bejegyzésben a takarítás alapjairól “beszélek” kicsit. Csak úgy általánosságban, hiszen nem azt takarítod egy hálóban, amit a konyhában, ezért én most egy lakószobát veszek alapnak, a nappalit, aztán egy másik bejegyzésben kivesézzük a lakás többi részét is.

 

Nagytakarítás a nappaliban

 

   Szóval takarítás. Ha addig nem tudtam volna, Magdi néni a Barátok közt-ben évekkel ezelőtt felvilágosított, hogy a takarítás mindig felülről lefelé, belülről kifelé történik.  És tulajdonképpen igazat kell adnom neki, csak Magdusom azt felejti el, hogy elég butaság pókhálózással kezdeni, amikor a rekamié egy halom ruhával van tele, amiből előző este nap kiválasztottuk azt az egyet, amiben végül elmentünk a buliba munkába. És nehogy már a bugyik formássá hajtogatása fontosabb legyen, mint az egy hónapja halmozódó színes magazinok rendbetétele az asztalon, ahol már egy tűt sem lehet leejteni, de ilyen apróságoktól eltekintve a felülről lefelé, belülről kifelé elv igenis helytálló.  Ha rend van a szobában, így kell takarítani! Tehát bármilyen furán hangzik:

NAGYTAKARÍTÁS ELŐTT RAKJ RENDET!

 

Aztán hozzá is kezdhetünk a valódi tisztogatásnak.

 

 1. pókhálózás

Nemcsak azoknál csünghet pókháló, akik hetek óta nem vettek seprűt vagy porolót a kezükbe (vagy hogy a fenébe hívják, amivel pókhálótalanítanak? én egy teleszkópos porseprűt használok). Az én pókjaim képesek egy éjszaka alatt visszafonni a hálót, amit aznap szedtem le, de ezen soha izgatom magam, így legalább végzek néhány gerincegyenesítő gyakorlatot, ugyanaz a mozdulat, amit gimis koromban erőltetett rám a gyógytornász nulladik órán(!), hajnalok hajnalán, mert állítólag gerincferdülésem van. (Szerintem csak rossz volt a testtartásom, mindig össze akartam húzni magam, mert magas lány lévén csakazértis az alacsony srácok tetszettek, az meg milyen már, ha egy lány nagyobb, mint a fiúja.)

A porseprűvel a falat és a plafont is végigsimogatom, benyúlok a szekrény mögé (ahová befér), függönytartó mögé, ágy alá. Ha végeztem, megtisztítom, így rakom el, kicsit durva lenne jövő héten visszakenni a falra a múlt heti foszlányokat.

Ha látsz valahol penészt a falon, Szavoval mosd fújd be, aztán nyiss ablakot és húzzál ki a szobából 10 percre. Igaz, nemrég olvastam, hogy ez a szer ugyanazt tudja (illetve ugyanaz díszcsomagolásban), mint az olcsó háztartási hipó, többeket meghallgatva én azt tudom mondani, hogy a penészt mindkettő elpusztítja, de a fal színét a Szavo jobban kíméli. (Tehát lehet, hogy mégsem ugyanaz.)

2. ablakpucolás

Csalódást kell okoznom, ez nem csupán annyit jelent, hogy befújom Clinttel, mint a reklámban, és mire a szomszéd észbekap én már kész is vagyok. Nálam az ablakok tele vannak virággal. Az ablaktisztítás ott kezdődik, hogy a virágokat berakom a kádba, a függönyt a mosógépbe, kímélő programra. Ha van a takarítandó helyiségben olyan textília, ami mehet a függönnyel, azt is tedd be vele! A virágok kapnak egy zuhanyt, hagyom őket a kádban  lecsepegni. Addig lemosom az ablakot. Előbb a fáját (műanyagját) valamilyen mosószeres vízzel, aztán jöhet a reklámban látott mozdulat, mikroszálas kendővel, az újságpapírt én nem ajánlom, még a gondolata is sérti a fülemet. A hagyományos ecetes víz viszont tökéletes, ha nincs otthon ablaktisztító; ha esetleg egy üres szórófejes flakon sem, akkor töröld át egy  ecetes-vizes ronggyal, utána egy szárazzal. A függönytartót ne felejtsd el lemosni, lehetőleg azzal kezd, hiszen az van legfelül.

 Mire végzel az ablakkal, a virágok is lecsepegnek, szedd ki őket a kádból, töröld körbe a cserepet, rakd alá az elmosott aljakat is. Én végigsorakoztatom őket egy félreeső helyen, amíg vizes a levelük, nem rakom vissza a tiszta ablakba. Közben a mosógép is végzett, lehet kiteregetni.

A  szoba többi növénye is kap egy tisztító-frissítő zuhanyt. Lehetőleg ne most jusson eszedbe, hogy jó lenne még ma átültetni őket.

3. porszívózás, lemosás, törlés

    Itt nem lehet éles határt húzni. A felülről lefelé haladás most jön igazán képbe, például még véletlenül se porszívózz, amíg morzsa van az asztalon vagy vastagon porcica a szekrény tetején. A vízszintes felületeket érdemes letisztítani porszívózás előtt, olyan értelemben, hogy a port töröld le róluk, de tökéletesíteni, bútorápolózni ráérsz ha már tisztaság van.

A  mosható tárgyakat mosd meg vagy le, a csak törölhetőeket töröld le, amit csak porolni lehet, porold ki!

Mi mosható? Apró díszek, vázák, (viszem a mosogatóba). Akvárium.

Mi törölhető? Csillár (évente kétszer leszedetem a burákat, meg is mosom, mert tele van száradt bogártetemekkel).  Képek, képkeretek, órák.  Bútorok (amit lehet, mosd le, amit nem, töröld át bútorápolóval). Elektronika (tévé, hifi, hangfalak, számítógép stb. ) Villanykapcsoló. Ajtók (mindenképp tisztítószerrel, a sima portörlés nem elég).

Mit tudsz kiporolni? A szőnyeget mindenképp. A textíliákból készült díszeket: szívecskék a szekrénygombon,  filcdíszek, én ezért nem szeretem ezeket, nem moshatóak.  Persze a könyvek sem azok, de azokat szeretem, egyik is, másik is a porszívó tisztító hatására van bízva.

A díszpárnákról szedd le a huzatot, vagy ha előrelátó vagy, már tegnap leszedted, mert például olyan dolgokat mostál, amihez berakhattad, azért 2-3 darab párnahuzatért senki nem indít el egy mosást. Ha ügyes vagy, a függönyön kívül a nagytakarítás napjára minden lakástextília ki van mosva abból a szobából. A párnabelsőket tedd ki egy napra a levegőre!

Persze ez a 3. pont úgy zajlik, hogy felporszívózzuk a szemetet, a port, kiporszívózzuk a bútorokat, letörölgetünk, s amikor már sehol egy hangyányi szemét sem, akkor  lemossuk az ajtót, kifényesítjük a bútorokat és helyre rakjuk a megtisztított dolgokat, beleértve a függönyt, a kiszellőztetett párnákat, kimosott, kivasalt  dekorációkat.

Az apró részletek takarítását másik napra tervezzük (vagy már ezelőtt megcsináltuk.)  Például ne épp ma akarjuk rendbe tenni a szekrénybelsőket is. A cédéket rendszerezni. A fotókat csoportosítani. Az iratokat átnézni. Persze senkit nem beszélek le erről, sőt, ha ezek után van még kedve bárkinek ilyesmihez, használja ki okvetlenül, de én mire ennyivel végzek, már minden kívánok lenni, csak háziasszony nem. Ezért csinálom én ezeket hamarabb meg, általában előző nap, mert nem szeretek a tiszta szobára azzal az érzéssel tekinteni, hogy a szekrény belsejében bomba robbant, csak épp nem látható.

Legvégül felmosok, elhagyom a szobát, csak még kicsit  a küszöbről gyönyörködök, hogy milyen szépet alkottam.

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása