Katarzis

Joghurt készítése házilag

2015. június 07. - Katarzis blog

Joghurtot készíteni, illetve szaporítani annyira egyszerű odahaza is, hogy nem is értem, hogy nem ment még csődbe a joghurtipar.

  Illetve dehogynem értem! Amit készen a kosárba teszünk mindig vonzóbb, szebb csomagolású, jobban kelleti magát, mint a "hazai." Nekem hetente kétszer a helyembe hozzák a friss tehéntejet, tele a kertem gyümölcsökkel, ami nincs, azt egy telefon beszereznem, közvetlenül az termelőtől, és mégis hetente legalább kétszer veszek boltból gyümölcsjoghurtot a gyerekeknek és néha még magamnak is. 

   Régebben  csináltam szüntelen, soha nem fogyott el a joghurt-alapom, mostanában valahogy hanyagoltam, de itt az ideje, hogy ismét belevágjak, egyrészt mert egy adalékanyagoktól teljesen mentes tejterméket kapok, másrészt az anyagi oldalát nézve is megéri a fáradtságot. Fáradtság?! Semmi macera nincs vele, de még nagy anyagi kiadás sem, egyszerűen csak tej kell hozzá és 2-3 kanál baktériumkultúra, ami megtalálható a bolti élőflórás joghurtokban. Bár minden ilyen könnyű lenne, nagyon kevés befektetéssel, még kevesebb munkával tekintélyes mennyiség pár óra alatt. Erre tényleg lehet mondani, hogy helyetted dolgoznak.

Hozzávalók:

 

  • 1 liter tej
  • 3-4 evőkanál élőflórás joghurt, ez az oltóanyag, lehet a legolcsóbb bolti joghurt is, a hangsúly az előflórán van, ez szerepeljen a dobozán

 

    Legjobb friss termelői tejből készíteni, ami nincs lefölözve. Ha csak boltit tudunk beszerezni, akkor az legyen a magas zsírtartalmú, nem tartós tej. A tejet felforraljuk, majd kézmelegre lehűtjük, én úgy szoktam mondani, hogy "meleg legyen, de már sziszegés nélkül tudjam az ujjamat benne tartani."  (A házi tejet mindenképp forraljuk fel rendesen, különben más mikroorganizmusokat is elszaporítunk benne az órákig tartó melegen tartás alatt.)  Hagyjuk tehát hűlni, ha van eszközöd megmérni, akkor a 42°-45°-ig. Ekkor belekeverjük a bolti joghurtot és pár órára meleg helyre tesszük. Régen a konvektorra tettem, egy magasított fazékalátétre, ezen ért meg. Lehet tenni nyáron két ablak közé, de nem  közvetlenül a  napra. A legegyszerűbb pedig, ha egy üvegbe töltjük és azt dunsztba tesszük. Jól be kell bugyolálni több réteg takaróba, én még egy párnát is tettem a tetejére, így még órák múlva is meleg volt. Hogy a baktériumok elszaporodjanak azaz a  joghurt megérjen, 6-8 órára van szükség. Az enyém 5 óra alatt besűrűsödött, de kellett még 1-2 óra, hogy érezzem rajta a jellegzetes savanykás ízt is.

   Kihűlve hűtőbe tettem. Egy kevés szamócát összetörtem, mézzel édesítettem, a gyerekeknek ezt kevertem bele. De ízesítés nélkül is finom.

Joghurt készítése házilag

 

    Ha ízlik, érdemes egy decinyit meghagyni natúrban, s ezzel beoltani a következő adagot.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása