Katarzis

Régies pillefánk

2015. szeptember 10. - Katarzis blog

Hogy én évekig nem mertem fánksütéssel megpróbálkozni, azért egy szakácskönyv a felelős. Így kezdte ugyanis a receptet:

"A fánk a legkényesebb kelt tészta. Összeállítása, kelesztése és sütése is nagy gyakorlatot kíván."

Én ebből le is szűrtem a lényeget: fánkot sütni csak a nagymamák tudnak.

Aztán egyszer sikerült épp akkor meglátogatnom a barátnőmet, amikor fánkot készített. Kinevetett, hogy én még soha nem sütöttem, hiszen, mint mondta: "ezt elrontani sem lehet."

Így mertem végül is megpróbálni a tőle kapott recept alapján, ami akkor így hangzott: "kelt tészta, de nem vízzel, hanem tejjel kell bedagasztani, tegyél bele egy kis darab vajat is és két tojást (ha csak egy van, az is elég).  Mennyi tej? Mennyi tej? Hát úgy, hogy ne legyen se kemény, se lágy. Cukor? Mit tudom én, hány deka, amennyire édesen szeretitek. A vanília sem rontja el."

 Hát ilyen alapos, szájbarágós :) recept alapján próbálkoztam én, és mondhatom, ez egy tuti recept, nekem elsőre sikerült. De hogy publikálásra is alkalmas legyen, a legutóbbi sütéskor megmértem, mégis mennyi az annyi.

Fogadjátok sok szeretettel barátnőm régies pillefánkját!

 

Hozzávalók:

 

800 g liszt

5 dl tej (± 0,5 dl a liszttől függően)

4 dkg élesztő

8 dkg margarin

2 egész tojás

10-12 dkg cukor

2 vaníliás cukor vagy igazi vanília

csipet só

 

Elkészítés:

 

 A lisztet egy nagyobb tálba kimérem, közepére csinálok egy mélyedést. A tejet meglangyosítom, 1 dl-t belőle egy csipet cukorral ebbe a mélyedésbe öntök és hozzámorzsolom az élesztőt. Ha éri egy kevés liszt az elegyet, az sem baj. A többi meleg tejhez hozzáadom a vajat, cukrot, vaníliát, a sót, mindent elolvasztok benne, végül a tojásokat is belekeverem.

 Ha az élesztő már megkelt, ezt is hozzáöntöm és bedagasztom a tésztát. Liszttel lehintem, konyharuhával letakarom, s mivel ma már nem volt olyan meleg, egy kispárnát is tettem a konyharuhára.

Kevesebb, mint 1 óra alatt megkelt, tele lett a tál.

Kinyújtom 1-1,5 cm-es vastagságúra, és kiszaggatom. Egy magasabb serpenyőben vagy  lábasban sütöm, bő olajban, aminek a hőmérsékletét én úgy szoktam ellenőrizni, hogy egy csipet nyers tésztát beledobok, s ha az felfut a tetejére, akkor mehetnek bele a kiszaggatott fánkok is.

Még egy fontos dolog: a fánkot megfordítva kell az olajba tenni. Hogy miért, azt már barátnőm sem tudta megmondani, így tanulta ő is. Lehet lyukat nyomni a közepébe, de én ezzel sem szoktam foglalkozni. Valószínűleg emiatt lesz inkább gömbölyű, mint lapos.

Nagyon hamar sül, és nőnek is, nem kell a nyers fánkokkal telerakni a serpenyőt. 1-1,5 perc alatt sül meg egy-egy oldala. Szalag is szokott rá sikerülni. :) Néha kedvük van, és maguktól megfordulnak, de ebből a szempontból megbízhatatlanok, jobb ott állni mellettük. :)

Konyhai törlőkendőre szedem ki.

Tetejére mehet porcukor, vagy lehet ízesíteni bármilyen lekvárral vagy csokiöntettel.

Régies pillefánk

 Nálunk most idei, üstben főtt szilvalekvárral lett tálalva. :)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lívia Horváth 2015.09.18. 20:21:59

Attól lesz szalagos egy fánk hogy az egyik oldalát mindig fedő alatt sütjük.Ez csak egy kis instrukció. :) Anyósom mindig így készítette gyönyörű volt és pille könnyű.Én azonban úgy emlékszem hogy a tojásfehérjét soha nem tette hozzá mert azt mondta hogy attól nehéz lesz mert beszívja az olajat.Ezt a receptet kipróbálom mert még én sem készítettem soha.Légyszi írd meg hogy a tojásfehérje benne van-e?

Katarzis blog 2015.09.18. 21:38:26

Szia! Igen, én mindig beleteszem, de nem biztos, hogy nem lenne tényleg még finomabb, ha kihagynám belőle. Igazság szerint mindenhol csak tojássárgájával olvasható, de azért egyszer próbáld ki így is, egész tojással, s ha kedved van, írd meg te mit gondolsz róla. És köszönöm, hogy kiegészítetted a bejegyzést ezzel a kis trükkel, ha valaki mindenáron szalagosra szeretné, legalább nálam is megtalálható a titok, hogyan lesz tutira olyan. :)
süti beállítások módosítása