Katarzis

Kis retro és nosztalgia a konyhában

2015. december 10. - Katarzis blog

Kis nosztalgiázásra hívlak benneteket. Nagymamáink, anyáink konyhai eszközhasználatát szeretném feleleveníteni (lesz akinek bemutatni), s a dolog azért érdekes, mert a legtöbb eszközt- vagy modernebb változatát- ma is használjuk és a bemutatott dolgok nagy része az én kamrámban ma is megtalálható. (És van, amit időnként elő is veszek.)

 

1. Csigacsináló vagy lúdgégetészta készítő

 

 Szerintem ilyet sokan örököltetek, de vajon használjátok is? Órákig kellett vele bingyergetni a derelyemetszővel körömnyi nagyságúra vágott tésztakockákat! (És az sem könnyítette meg a dolgot, hogy a tésztát is ott és akkor frissen kellett hozzá meggyúrni és szép vékonyra kinyújtani.)

 

csigatészta készítő

 

2. ???

 

Gyerek voltam még, amikor anyukám kapta az egyik ismerősétől ezt a lepke-valamit. Palacsinta vagy talkedli tésztát kellett készíteni, a lepkerészt abba belemártani. Forró olajban a pillangó levált a formáról és ropogósra sült. Anyunak sikerült is, de a pontos recept elveszett, én már hiába próbálkoztam, kavartam be így is, kavartam be úgy is tésztát, olajoztam a formát, nem olajoztam, sehogyan sem volt jó, vagy lefolyt róla vagy ráégett. Valaki esetleg nem tudja a hozzávaló receptet?

lepkés tészta készítő

 

 

3. Tekerős habverő

 

Micsoda áttörés volt, amikor a hagyományos habverő mellett megjelent ez a tekerős változat! Pedig ezzel sem volt könnyű verni (tekerni) a habot, volt hasonló, egy "tálas" is, pontosabban egy mércézett műanyag dobozhoz illeszkedett egy majdnem ugyanilyen eszköz, ott is tartani kellett az edényt, de azért könnyebb volt, mint ezzel egyensúlyozni.

retro habverő

 

 

4. Habszifon

 

Ilyen biztosan ma is kapható, én néhány évvel ezelőtt dobtam ki az utolsó lejárt (már rozsdás) patronokat. 15 éves lehettem, amikor vettük, és onnantól anyu csak sovány tejjel főzött, mert amikor meghozták a házi tejet, betettük egy éjszakára a hűtőbe, az feladta a színét és az mindig ebben a habcsinálóban landolt. Talán azóta sem ettem igazi tejszínhabot.

 

retro habszifon

 

 

5. Mozsár

 

Mozsarat kizárólag a szegfűszeg törésére használtam-évekig-ha mézes süteményt készítettem. Nemrég fedeztem fel, hogy őrölten is kapható. 

mozsár

 

6. Kávédaráló

 

Ez tényleg csak egy dísz. Nagymamám még pörkölte, darálta a kávészemeket, (igaz, ő sem ilyenben, egy elektromos darálója volt neki), az én generációm már készen veszi a boltban, gyakran nem is az őrölt kávét, hanem az instant változatot. Pedig micsoda varázsa volt azoknak a kávéfőzéseknek! Egész kisgyermek voltam, de emlékszek, milyen alapos rituáléval és micsoda illatokkal járt! :)

 


nosztalgia kávédarálo

 

7. Vasaló

 

Ez nem konyhai eszköz, de egyértelműen háztartási kisgép. Egy ősrégi parazsas vasaló. A modern vasalókkal sem igazán szeretünk vasalni, mi lenne ha ezt az eszközt nem modernizálták volna?!

parazsas vasalo

 

 

8. Ételhordó

 

 Összerakni bűvészmutatvány volt. Szétszedni bűvészmutatvány volt.

"Ne rakd nagyon tele, mert kicsurog!"

"Ne rakd nagyon tele, mert a másik alja olyan lesz!"

 "Vigyázz, hogyan szeded szét, mert olyan az alja, ne tedd le sehová. Fogd meg! Jaj, összekentél! Mondtam, hogy ne rakd tele! Mondtam, hogy ne lóbáld! "

Ismerős? Persze gyerek voltam még, a felnőttek biztosan nem vacakoltak vele annyit.

 

ételhordó

 

 

9. Zsírosbödön

 

 Persze hogy az elmaradhatatlan márványos mintával!

Ezt használom, de mint látjátok jelenleg üres, és úgy néz ki, hogy idén télen az is marad.

zsírosbödön

 

10. Termoszok

 

A nagyban mindig fagyit vettünk, a kicsibe pedig kávét vittek a szüleink, ha mentünk ki az erdőbe vagy bográcsozni a Tiszára. És sehol nem árult senki semmit!

 

retro termoszok

 

11. Sótartó

 

Ez olyan kis aranyos, nincs  szívem kidobni.

 

nosztalgia sótartó

 

12. Egérfogó

 

Ez abszolút kakukktojás, de végülis a spájz tartozéka volt minden korban. Legalábbis a falusi portákon.

egércsapda P1010444

 

 

13. ?

 

Kitaláljátok, hogy ez mit darált? Igen, olyan vakon végződik, jó kérdés, hogy akkor hol jött ki az anyag?

 

cérnametélt készítő

 

 

14. Paradicsompasszírozó

 

Felfőzve öntötték bele a paradicsomokat és egy nagy fazékra fektetve gurigáztak vele, kinek meddig volt hozzá türelme.

 

paradicsompasszírozo

 

15. Laskanyújtó

 

Itt nem a nyújtófa az érdekes, hanem az, hogy a régiek nem egyszerűen bedobták a spájzba a sarokba (mint én), hanem szépséges tokot varrtak/kézimunkáztak neki, hogy ne porosodjon, ha nem használják (ha most valaki azt írja, hogy a rendes háziasszonyok ma is ilyenben tartják, én nagyon fogom szégyellni magam. :) )

 

laskanyújto

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása