Katarzis

Kirándulj az egri várba, a Pilisben!

2019. szeptember 16. - Katarzis blog

Talán még a budapestiek közül sem tudja mindenki, hogy milyen érdekes vár fekszik tőlük nem messze, Pilisborosjenő határában, ami ráadásul minden évszakban szabadon látogatható és akár kisgyerekekkel is egy teljesen bevállalható gyalogtúra állomása lehet a szépséges Pilisben. Remélem, kellemes őszünk lesz, és kirándulhatunk még jó sokat az idén.

Maga a vár egy díszlet, kifejezetten Várkonyi Zoltán filmje, az Egri csillagok forgatására építették az 1960-as években, nagyrészt fából, ami aztán leégett, de szinte azonnal újjá is építették. Nem bontották le ezután, de sajnos sorsára hagyták, bár a Wikipédia szerint azóta több film forgatási helyszínéül is szolgált. Pilisborosjenő önkormányzata 2008-ban, a forgatás 40. évfordulójára helyrehozatta a vár környékét, azóta kedvelt, de (szerintem) nem túlzsúfolt kirándulóhely.

A túrázáshoz célszerű vizet és némi elemózsiát is bepakolni, én 15 perces gyaloglás után már azt szoktam keresni, hol lehetne lecuccolni valamit harapni. :D  Pilisborosjenő határában parkoltunk le, onnan a vár kb. 3,3 km, de természetesen vannak hosszabb, kevésbé gyerekbarát túraútvonalak is a környéken. Negatívum az általunk választott úton csak annyi volt, hogy se illemhely, se egy kuka nincs útközben, és ahol mi mentünk, nem mindenhol volt árnyékos. (Egy kis büfé azért volt a mi kiindulási pontunkban, ahol, ha jól láttam még hagymás-pirospaprikás zsíros kenyeret is lehetett kérni, mi visszatéréskor ültünk le pár percre, de csak ittunk és ittunk, ránk fért, augusztus 20-án, a legnagyobb kánikulában vállaltuk be az utat, 3 virgonc gyerekkel.)

Elinduláskor egy levendulamező mellett haladtunk el, aztán jött balra a Kőfülke, jobbra a Teve-szikla, ami az állat formájáról kapta a nevét, bár nekem eszembe nem jutott, hogy egy teve körvonalait kellene felfedeznem ebben a formációban. Ezekkel majd jövet foglalkoztunk, menet inkább az útra koncentráltunk, ugyanis ezek után kell befordulni egy jelöletlen úton, vigyetek térképet vagy állítsatok be online útmutatót, húgomék pár hónappal ezelőtt ezek nélkül indultak el, aztán miután nagy nehezen felkúsztak a hegyre (mert hát hol lenne egy vár, ha nem a hegy tetején?!) onnan vették észre, hogy a keresett építmény a völgyben van, ráadásul jó pár kilométerre tőlük, tehát nem nehéz totálisan eltévedni.

Képek az odavezető útról:

Bő félórányi laza séta után meg is érkeztünk a hamis egri várhoz, amit simán lehet egy középkori vár romjainak hinni, és a falakon kívül másra ne is számítsatok, de pont ideális a mérete, hogy a gyerekek kezét elengedhessük anélkül, hogy rettegnünk kellene, hogy elvesznek a falak között vagy a tömegben.

A várfalon tábla jelzi, hol is járunk pontosan, ennek a helynek a gyönyörű táj és az a tudat adja az értékét, hogy 50 évvel ezelőtt itt forgatták a nagy sikerű kultikus filmet. Lehet piknikezni is a falak árnyékában, mi kis pihenés után inkább indultunk tovább (egyben visszafelé, de egy szakaszig másik, az eredetivel szinte párhuzamos úton), hogy a környék másik érdekességénél, az előbb említett Teve-sziklánál és a Kőfülkénél is elidőzzünk kicsit. Fehér dolomitsziklák között található a hűvös barlang, érdekes nem csak lemászni, hanem fel is a legmagasabb sziklájára, gyönyörű kilátásban lehet része, akinek nincs tériszonya. Itt tértünk vissza az eredeti útra, miután a hűvös, barlangos völgyben "megebédeltünk", aztán kellemesen elfáradva visszabandukoltunk az autóinkhoz.

Ha tetszett a bejegyzés, megköszönöm, ha megosztod a barátaiddal is. Facebook-oldalunkhoz csatlakozva elsőként értesülsz a legújabb bejegyzéseinkről és az aktuális témákról is. Köszönöm, hogy itt voltál!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.