Katarzis

Bakacsók, a kávéimádók kedvenc sütije

2016. március 30. - Katarzis blog

Kávés. Diós. Krémes. Gyerekkorom óta ismerem és szeretem. És kritizálom. Folyamatosan tökéletesítem.

A BAKACSÓK egész biztos, hogy a 70-es évek előtt "született", sokkal hamarabb, mint én, emiatt talán illene ragaszkodnom az eredeti recepthez az utolsó pontig-vesszőig, de mivel voltak benne nem-szeretem részletek, itt is, ott is változtattam rajta. Úgy érzem, sikerült úgy csalni, hogy az sem ízben, sem kinézetben nem ment az eredetileg megálmodott rovására.

De hogy teljes legyen a recept, leírom mindkét változatot. És hogy mi a különbség és miért variálok (már megint)?

  1. A tészta. Az eredeti recept alapján mindig túl lapos volt nekem. És nehéz. Olajos a diótól. 
  2. A krém. Nyers tojás kellett bele. Ez nem is lenne a gond, ha magunknak készítjük a vasárnapi ebédhez, de ez a sütemény ünnepekre is tökéletes vendégváró, lehet az a tojás a legfrissebb, ugye hogy te is félsz tőle már az ünnep második napján?!

 

Bakacsok recept

 

 

Eredeti recept

 

A diós piskótához:

 

  • 6 tojás
  • 12 csapott evőkanál cukor
  • 6 evőkanál forró víz
  • 15 dkg darált dió
  • fél tasak sütőpor
  • 6 evőkanál liszt

 

A krémhez:

 

  • 20 dkg vaj
  • 20 dkg porcukor
  • 1 nyers tojás
  • 1 vaníliás cukor
  • jó erősre főzött feketekávé, legalább 0,5 dl (ha a krém állaga engedi mehet akár 1 dl is)

Az én változatom

 

Tésztához:

(ez igazából nem is az én receptem, hanem az ún. Eszkimó lapja):

  • 6 tojás
  • 45 dkg porcukor
  • 15 kanál erős feketekávé
  • 15 dkg darált dió
  • 1 sütőpor
  • 24 dkg liszt

 

Krém:

 

  • 30 dkg vaj
  • 10 dkg porcukor
  • 2 vaníliás cukor
  • 1,5 dl feketekávé
  • 1 púpos evőkanál liszt
  • 15 dkg kristálycukor

 

Elkészítés

 

(a piskótánál mindegy melyik receptet választod, nincs különbség, ugyanaz a folyamat)

A tojássárgáját habosra keverjük a cukorral, kanalanként hozzáadjuk a lefőtt kávét vagy a meleg vizet, majd a diót, a sütőporral elkevert lisztet, legvégül a 6 tojás keményre felvert habját is beleforgatjuk.

Sütőpapírral bélelt (vagy zsírozott-lisztezett) tepsibe tesszük, és előmelegített sütőben tűpróbáig sütjük. 

Az eredeti változatban a krémhez a vajat kikeverjük a porcukorral, hozzáadjuk a nyers tojást, majd apránként a hideg feketekávét is.

Az én változatomban a kanál lisztet csomómentesen elkeverjük a feketekávéval, hozzáadjuk a kristálycukrot, a vaníliát és sűrűre főzzük. Amíg hűl meg-megkevergetjük, közben a vajat kézi mixerrel kihabosítjuk a porcukorral, végül a kávés pépet is hozzáadjuk. Ha jól kidolgozzuk, egy könnyű kávés-vaníliás vajas krémet kapunk, amivel akkor is nagyon finom lesz a süteményünk, ha nem lesz olyan vastagon a tésztán, mint az én fotómon látható.

Végül a lényeg!  :)  A krém tetejére apróra vágott pirított(!) diót szórunk.  Én a mikróban pirítottam és azért ilyen világos, mert már úgy szórtam  a süteményre, hogy a tenyerem közt ledörzsöltem róla a megpörkölődött vékony héját.

 

Bakacsok

 

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Trembeczki Anikó 2020.07.15. 17:19:54

Tetszik a süti, de hiányolom a recept leírásából, hogy mekkora -- cm X cm -es tepsiben kell sütni ??!! Köszönöm
süti beállítások módosítása