Katarzis

Nincs ötleted hová kirándulj? Irány a Mátra, az Ilona-völgy, a vízesés!

2019. április 28. - Katarzis blog

"Mit nekem te zordon Kárpátoknak"-írja Petőfi Sándor Az alföld című versében, én meg már gyerekkoromban sem értettem, hogyan lehet nem szeretni a hegyeket, Földünk legvarázslatosabb helyeit, én bármikor hagynám a síkvidéket és költöznék egy hegyi házikóba.

A Mátra különösen a szívem csücske, és hacsak lehetőségünk van rá, igyekszünk útban Pest felé részesülni egy kis mátrai látványban és friss levegőben, még akkor is, ha ez esetenként 2-3 órás kitérőt jelent.

Idén húsvétkor még egy rövid gyalogtúrát is beterveztünk, Galyatető és az Ilona-völgyi vízesés közül végül az utóbbira esett a választás.

Az Ilona-patak egy kis forrásból indul, 610 méteres tengerszint feletti magasságban, a völgyön áthaladva több helyen is áttöri a sziklákat, végül 10 méteres magasságból zúdul alá egy V alakú keskeny hasadékból. Ez az Ilona-völgyi vízesés, hazánk legnagyobb szintkülönbségű természetes zuhataga, a tőle nagyobb lillafüredi az mesterséges kialakítású.

Az odavezető gyalogtúra lehet hosszabb-rövidebb, aki busszal érkezik annak Parádfürdőn, az Erzsébet Park Hotel melletti buszmegállóban kell leszállnia és a zöld túraútvonalat követnie. Gépkocsival viszont egészen az ifjúsági tábor utáni Szent István-kútig be tudunk menni az aszfaltos úton. Több helyen pados-asztalos pihenő, sokan az útszélen parkolnak, de kialakított parkoló is várja a kirándulni vágyókat. A Szent István-kúttól (Csevice-kút) 2 km a vízesés, Parádfürdőtől 5 km. Mi ameddig lehetett behajtottunk autóval, így csak 2-2 km-t gyalogoltunk oda-vissza. A zöld sáv, majd elágazáskor a zöld kör turistajelzéseket kell követni, bár így, hogy előttünk sokan mentek, nem igazán volt esélyünk rátévedni más útvonalakra.

Tekintettel az ünnepnapra és az áldott jó időre nem is volt annyira meglepő, hogy rajtuk kívül még nagyon sokan úgy gondolták, hogy ma épp ide kirándulnak, szinte a Normafánál megszokott forgalom fogadott az utolsó pontnál, ahová még behajthatott autó. A gyalogtúra egy része még ezután is aszfaltos úton visz, egy gyönyörűen szép gesztenyefasor árnyékában, mellettünk egy csodás lankás rét, néhány épp akkor virágzó fával, festeni se lehetett volna szebbet.

ilona-volgyi-kirandulas10.jpg Hímes tojásainkon gyakran volt ez a levélminta

Az út aztán bevisz az erdőbe, kicsit nagyobb kihívások elé állítva, néhol egész keskeny földúton, másutt sziklákon vagy épp patakmederben pihengető nagy köveken haladunk át, de egyáltalán nem vészes, ha nem tűsarkúban indulunk el, megbirkózunk a feladattal. (Ha nagy esőzések után mentünk volna, nem biztos, hogy így nyilatkozom.)

A vízeséshez érve kellemes hűvös fogad, itt zárul be a katlan, a vízesés látványa pedig főleg attól függ, hogy nagy szárazságban vagy egy kiadós esőzés után kerítettünk sort a kirándulásra.

Családoknak, akár kisgyermekekkel is, időseknek is vállalható ez az útvonal. Ha végig gyalog megyünk, már az elején pihenhetünk kicsit a Mária kegyhelynél vagy megcsodálhatjuk az az ún. Rákóczi-fát (egy több mint 300 éves kiszáradt hatalmas kocsányos tölgyfa az út szélén), a legenda szerint II.Rákóczi Ferenc fejedelem ide kötötte ki a lovát, Felvidékre tartva pihent egyet az akkor még fiatal fa árnyékában.

ilona-volgyi-kirandulas11.jpg Faragott székelykapu az Ilona-völgy bejáratánál, itt már visszafelé a főútra, kellemesen elfáradva

Mi ezek mellett csak elrobogtunk, kicsit siettünk, azért rövidítettük le a gyalogtúrát. Legutóbb nem volt lehetőségünk felmenni Kékesen a TV torony kilátóba, most oda is szerettünk volna felnézni. Nem messze van egymástól a két hely és nem mi voltunk az egyetlenek, akik mindkettőt belesűrítették egy délutánba. Ha arra jártok, azt ki ne hagyjátok!  Nem ingyenes a belépés (felnőtteknek 700, gyerekeknek 500 ft), de fent lenni Magyarország legmagasabb pontján és körpanorámában gyönyörködni az alattunk elterülő látványban, megéri azt a pénzt. Egy zárt üveges kávézóba visz fel a lift, már onnan is pazar az alattunk elterülő látvány, de lépcsőn még mehetünk egy szinttel feljebb a nyitott részre, hogy onnan szemrevételezzük a mátrai dombokat, falvakat. Most kicsit sűrű volt a levegő, de tiszta időben a Tátráig is jól ellátni.

Kárpátok, Mátra, Tátra... Ti hová kirándulnátok legszívesebben?  ♥

kilato-regi-kekes.jpg Régi TV torony az új kilátó ablakából

Ha tetszett a bejegyzés, megköszönöm, ha megosztod a barátaiddal is. Facebook-oldalunkhoz csatlakozva elsőként értesülsz a legújabb bejegyzéseinkről és az aktuális témákról is. Köszönöm, hogy itt voltál!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.